گیتار

تازه ها

گیتار

نظرات ()

 مراقبت از گیتار

تمامی وسایل شخصی ما نیاز به مراقبت و نگهداری دارند و بی شک گیتاری که با آن می نوازیم از این قاعده مستثنی نیست.
 

اگر گیتار خود را دوست دارید و ازآن کاملا راضی هستید و می خواهید آن را برای مدت طولانی نگه دارید پس باید طوری از آن مراقبت کنید که از نظر فیزیکی و صدا دهی در شرایط خوبی باشد یا اگر قصد دارید گیتارتان را در آینده تعویض کرده یا ارتقا دهیدچنانچه ساز شما در شرایط خوبی نباشد برای فروش و تعویض آن به دردسر خواهید افتاد. پس آموختن نحوه نگهداری و مراقبت از گیتار مفید و لازم است که در اینجا به مهمترین فاکتورهای لازم جهت نگه داشتن گیتار در شرایط خوب اشاره خواهد شد.

* این نکته را به یاد داشته باشید که گیتارهای گران تر با چوب های مرغوب حساس تر، ظریف تر و آسیب پذیرتر بوده در نتیجه احتیاج به مراقبت بیشتری دارد.

 

شرایط محیطی:

- گیتار باید در دمای اتاق (25-18 درجه ی سانتی گراد) نگهداری شود. گرما و سرمای شدید هر دو برای گیتار مضر بوده و ممکن است باعث آسیب های فیزیکی، تخریبFinish یا تغییرات نامطلوب در کیفیت صدا دهی شود.

 - میزان رطوبت محیط  در نگهداری گیتار بسیار مهم است. میزان رطوبت ایده آل برای گیتار بین 45 تا 65 درصد می باشد. رطوبت کم و خشکی هوا موجب ترک برداشتن چوب گیتار به ویژه در ناحیه ی صفحه ی انگشت گذاری شده و رطوبت بسیار بالا موجب باد کردن چوب گیتار و گرفته شدن صدای آن می شود.

 - تغییرات ناگهانی دما از هر نظر برای گیتار مضر است برای مثال انتقال ناگهانی گیتار از اتاقی که در آن کولر روشن است به یک اتاق گرم یا برعکس.

 - گیتار خود را در صندوق عقب ماشین حمل نکنید، به ویژه در فصل های تابستان و زمستان.

 - از قرار دادن گیتار نزدیک بخاری، در معرض تابش مستقیم آفتاب و باد کولر خودداری کنید.

 

استفاده از ابزار مناسب:

- برای حمل یا نگهداری گیتار از کاور مناسب استفاده کنید.

 - در ساعاتی که از گیتار استفاده نمی کنید آن را روی پایه های زمینی مناسب و استاندارد بگذارید. استفاده از پایه های دیواری بیشتر جنبه ی تزئینی داشته و برای ساز مفید نیست.

 - استفاده از رطوبت سنج، دماسنج و رطوبت گیر بسیار مفید است.

 - از سیم های مناسب که با ساز شما سازگارند استفاده کنید.

 

- اگر شما نوازنده فلامنکو هستید از کاپوهای استاندارد و مناسب استفاده کنید، درغیراینصورت ممکن است به دسته یا صفحه ی انگشت گذاری آسیب وارد شود.

-در هنگام تمرین کردن حتی الامکان از لباسهای دکمه دار و زیپ دار استفاده نکنید.چون دکمه ها(بویژه از نوع فلزی) وزیپ با گذشت زمان باعث ایجد خش های فراوانی برروی finish در ناحیه پشت گیتار می شود.

 

نظافت گیتار:

- برای تمیز کردن بدنه ی گیتار به جز صفحه ی انگشت گذاری از یک تکه پارچه ی نخی نرم مرطوب استفاده می کنیم. اینکار را هر هفته یک بار انجام دهید که البته به محیط زندگی شما بستگی دارد.

 - به هیچ وجه از حلال های صنعتی مثل الکل و استن برای تمیز کردن گیتار خود استفاده نکنید.

 - هربار که سیم ها را تعویض می کنید بعد از باز کردن سیم های قدیمی به وسیله ی یک پارچه ی نخی نرم که اندکی مرطوب شده صفحه ی انگشت گذاری را به آرامی تمیز کنید. صفحه ی انگشت گذاری بسیار حساس بوده و درصورت خشکی هوا ترک برمی دارد. اگر شما در منطقه ای با آب و هوای مرطوب زندگی می کنید و یا پوست شما به طور طبیعی چرب و مرطوب است این رطوبت و چربی جذب شده توسط صفحه ی انگشت گذاری کافیست اما اگر این شرایط را ندارید بهتر است از روغن های معدنی همچون روغن لیمو، روغن کتان یا روغن بادام تلخ برای چرب و مرطوب کردن صفحه ی انگشت گذاری استفاده کنید. انجام اینکار سالی یک یا دو بار کافیست.

 *روش انجام: یک یا دو قطره از روغن های فوق را برروی یک پارچه ی نخی یا پشمی چکانده و تمام صفحه ی انگشت گذاری را با آن تمیز کنید سپس گیتار را حدود یک ساعت رها کنید تا روغن جذب شود بعد با یک پارچه ی نخی تمیز برروی صفحه ی انگشت گذاری بمالید تا جرم ها و چربی های اضافی را جذب کند وقتی مطمئن شدید که صفحه ی انگشت گذاری کاملا تمیز شده است،سیم های جدید را ببندید.

 - هر سال یکبار برروی هرکدام از پیچ های ماشین کوک یک قطره روغن چرخ چکانده و گوشی کوک را چند بار به عقب و جلو بچرخانید. اینکار از سفت شدن و خراب شدن دستگاه کوک جلوگیری می کند.( مواظب باشید این روغن با جاهای دیگر ساز برخورد نکند)

 - قبل از نواختن دستهای خود را شسته و سپس خشک کنید. با دست های چرب، کثیف یا خیس ننوازید.

 - برای تمیز کردن سیم ها از یک پارچه ی نخی آغشته به الکل استفاده کنید. اینکار را برای هر ست سیم یک یا دو بار انجام دهید و مواظب باشید پارچه ی الکلی به صفحه ی انگشت گذاری برخورد نکند.

rosette.mihanblog.com