نکات جالب

تازه ها

نکات جالب

نظرات ()

موتزارت نابغه دنیای موسیقی

                         

نبوغ بی همتا، شاهکارهای کم نظیر، زندگی کوتاه و مرگ مرموز موتزارت موجب شده تا اظهار نظرها، نقل قول ها، حقایق و مطالب جالب توجهی در خصوص این آهنگساز بیان شود که در این بخش ما به نقل برخی از این مطالب می پردازیم:

 

- در بچه گی با گونه های سرخ و چشمان براقش بسیار جذاب بود اما در بزرگسالی به دلیل زخم های آبله پوستش زرد شده بود و چشم های آبی اش پف کرده به نظر می رسید. دوران کودکی او عجیب و غریب بود، مرتب مریض می شد به طوری که دیگران نگران بودند تا کی می تواند زنده بماند.

 

- از نظر فیزیکی کوتاه قد و لاغر بود، با موهای طلایی فراوان و سرش برای بدنش بزرگ به نظر می رسید اما با این حال به ظاهرش اهمیت می داد و همواره لباس های برازنده می پوشید.

 

- 7ساله بود که به ماری آنتوانت (ملکه ی فرانسه) پیشنهاد ازدواج داد. او در آن زمان به پسر بچه ای شهرت داشت که در سراسر اروپا بیش از هر کس دیگری بوسیده شده بود.

 

- در کودکی اصرار داشت که تمام کارهایش با موسیقی همراه باشد. وقتی 5 ساله بود تا دیر وقت بیدار می ماند و زیر نور شمع موسیقی تمرین می کرد.

 

- از 3 سالگی آهنگسازی می کرد، در 5 سالگی لقب کودک نابغه گرفت، در 7 سالگی اولین سمفونی و در 12 سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت.

 

- موتزارت از صداهای بلند و اشباح می ترسید و شخصی خرافاتی بود.

 

- به رنگ قرمز علاقه ی خاصی داشت و اکثر کت های او قرمز بود. نقاشی هایی که از وی به جا مانده همگی با کت قرمز است.

 

- به علت مسافرت های زیاد در سراسر اروپا می توانست به 15 زبان مختلف صحبت کند.

 

- او عاشق حیوانات بود و برای سگ خانوادگی شان که از نژاد تریر بود، از سراسر اروپا کارت پستال می فرستاد. او همچنین چندین پرنده و یک ملخ دست آموز نیز داشت.

 

- شخص ولخرجی بود و به گفته ی مادرش اگر با کسی دوست یا آشنا می شد، تمام داراییش را در اختیار او قرار می داد. بیش از درآمدش پول خرج می کرد و به همین دلیل همیشه بدهکار بود. نامه ای که او در آن تقاضای قرض نموده بود حدود 2 قرن بعد به صد برابر مبلغ درخواستی او در آن نامه فروخته شد.

 

- او تقریبا از هر آهنگساز دیگری در تاریخ، سریع تر موسیقی می نوشت. او ایده هایش را هنگام گپ زدن با دوستانش، بیلیارد بازی و غذا خوردن می نوشت. یک بار هنگام زایمان همسرش در حالی که یک دست او را گرفته بود با دست دیگرش در حال نوشتن یک قطعه ی موسیقی بود.

 

- آثار موتزارت امروزه بیشتر از تمام آهنگسازان کلاسیک به فروش می رسد.

 

- اجرا کردن تمام ساخته های موتزارت روی هم 202 ساعت زمان لازم دارد.

 

- خود او می گوید: « من هرگز آدم وقت شناسی نبوده ام، صرفا در شب می توانم قطعه بنویسم پس نمی توانم صبح زود از خواب برخیزم.»

 

- موسیقی موتزارت حتی در پیچیده ترین حالت ها برای عموم قابل درک است. از شیطنت های او در سونات های پیانو بگیرید تا وحشت و اضطراب حاکم بر رکوئیم مرگ، در هر حال و هوایی که باشید، در منزل یا اتومبیل همواره می توان به آن ها گوش داد بدون نیاز به عقب یا جلو زدن آن ها. کارشناسان آثار موتزارت را چنین تشبیه کرده اند: « گویی از پنجره با تحسین به کودکی نابغه می نگری که در حال بازی و سخن گفتن با خود است.»

 

- خانم رانسیس راوشر، روانشناس آمریکایی در سال 1993 با نشر مقاله ای در مجله ی علمی Nature اظهار داشت که تحقیقات او نشان می دهند که شنیدن موسیقی موتزارت باعث افزایش هوش و قدرت تجسم می شود. این مقاله در محافل علمی توجه زیادی برانگیخت و بسیاری از والدین فرزندان خود را وادار می کردند ساعت ها به موسیقی موتزارت گوش دهند.

 

- اخیرا در یکی از زندان های مکزیک برای زندانی های ناآرام و خطرناک، موسیقی موتزارت پخش کردند، پس از مدت کوتاهی آرامش و تغییرات مثبتی در رفتار این زندانیان مشاهده شد.

 

- موتزارت تحت تاثیر عقاید روشنفکری آن زمان بود و به علت گرایش به خرافات در سال 1784 عضو فراماسون ها شد، وی در اپرای فلوت سحرآمیز بعضی از مراسم فراماسونری را گنجانده است.

 

- موتزارت در هنگام مرگ چیز زیادی نداشت، 5 کت به رنگ قرمز، یک کت سفید مخصوص دربار، 3 قاشق نقره، 346 جلد کتاب، یک میز بیلیارد و یک پیانو گردویی رنگ تمام دارایی او بود.

 

- لئوپلد پدر موتزارت از وضعیت پسر خود ناخشنود و ناراضی بود. از ازدواج موتزارت با یک دختر طبقه ی پایین جامعه، از نحوه ی زندگی و اوضاع مالی نامساعد و رفتارهای دور از مبادی آداب موتزارت. پس از مرگ لئوپلد، موتزارت که می دانست نتوانسته رضایت پدر خود را جلب نماید در افسردگی روحی شدید به سر می برد که می تواند از دلایل مرگ نابهنگام وی باشد.

 

 

* در پایان برای آشنایی بیشتر علاقه مندان با زندگی این آهنگساز تماشای فیلم آمادئوس به کارگردانی میلوش فورمن پیشنهاد می شود. هرچند در این فیلم برخی موارد مثل شخصیت بیش از حد مضحک موتزارت و نقش آنتونیو ساییری در مرگ موتزارت اغراق آمیز و دور از واقعیت است اما دیدن این فیلم خالی از لطف نیست.

rosette.mihanblog.com