حسینعلی خان نکیسا تفرشی

تازه ها

حسینعلی خان نکیسا تفرشی

نظرات ()

حسینعلی خان نکیسا همانند جناب دماوندی یکی دیگر از خوانندگان قدیمی دوره قاجار به اینطرف بود که صدایی نرم و روان و پرتحریر داشت.

حسینعلی نکیسا        حسینعلی نکیسا

ساسان سپنتا در چشم انداز موسیقی ایران،سال تولد نکیسا را ۱۲۶۱ و تاریخ وفاتش را ۱۳۵۵ شمسی نوشته است اما خود نکیسا در مصاحبه ای رادیویی گفته است هنگام تیرخوردن ناصرالدین شاه قاجار(۱۲۷۴ شمسی) ۵ ساله بوده است.
حسن مشحون در کتاب تاریخ موسیقی ایران نوشته است:
"حسینعلی خان نکيسا فرزند حاجي مؤذن در تاریخ 1300 هجري [قمري] در ترخورانِ تفرش متولد شد و چون از طفوليت صدايي رَسا، مليح و مطبوع داشت، پدرش رموز خوانندگی را به او تعلیم داد.هنوز به سن بلوغ نرسيده بود که خوانندگي او مورد توجه قرار گرفت و از شبيه خوانهاي تکيه دولت شد. و بعدها از شبيه‌خوان‌ها و خوانندگان معروف گرديد. نکیسا برای نگارنده نقل کرده است که اولین معلم من در خوانندگی پدرم بوده است.وقتی به تهران امدم و مرا برای شبیه خوانی تکیه دولت در نظر گرفتند میرزا بابا نامی که پیرمرد سالخورده ای بود مرا تعلیم داد و برای خواندن تعزیه آماده میکرد و روش خوانندگی و دستگاهها و آوازها و گوشه ها را به من و دیگران که تحت تعلیم او بودند می آموخت.این شخص از روی تصنیف های قدیمی که به انها واقف بود با همان وزن و آنگ نوحه می ساخت.پس از دوران تعزیه با حاجی علی اکبرخان شهنازی کنسرتی داشتم که بر شهرت من افزود."  

دانلود آهنگهای حسینعلی نکیسا :      / آواز اصفهان(آلبوم آوازهای نکیسا)

- خرید پستی آلبوم آوازهای حسینعلی نکیسا