«فرهنگنامه موسیقی تربت جام» منتشر شد

تازه ها

«فرهنگنامه موسیقی تربت جام» منتشر شد

نظرات ()

«فرهنگنامه موسیقی تربت جام» نوشته غفور محمدزاده که مجموعه ای مرجع در مورد موسیقی شرق خراسان محسوب می شود توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شد. غفور محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران(نای)، ضمن اعلام این گفت: فرهنگنامه موسیقی تربت جام ثمره تلاش 18 سال کار پژوهشی ام بوده و از 1376 تا 1394 زمان برده است.در این کتاب که ویرایش محتوایی آن را هوشنگ جاوید انجام داده شیوه های متنوع آواز خوانی و نوازندگی منطقه بررسی شده است. این پژوهشگر در ادامه افزود: انواع مناجات خوانی، نعت، منقبت، سحرخوانی، موسیقی آموزشی، موسیقی زنان منطقه، روایتگری، حماسی خوانی، شاهد خوانی، سلسله خوانی و .... از بخش های این کتاب است. همچنین در این اثر هنرمندان موسیقی منطقه از زمان های گذشته مانند عبدالرحمن جامی و ... تا سه نسل فعلی معرفی شده اند.

وی همچنین عنوان کرد: در بخش دیگری از این کتاب به معرفی تاریخچه ورود اولین سیستمهای صوتی- تصویری و نیز صدابرداری حرفه ای در منطقه پرداخته شده است. غفور محمدزاده ادامه داد: در صفحات نخست این کتاب متنی با دستخط و امضای مرحوم استاد غلامعلی پورعطایی می بینیم که به تعریف از آن پرداخته و این اثر را ارزشمند معرفی کرده و وجود آن را یک نیاز مبرم برای حفظ اصالت های فرهنگی هنری منطقه دانسته است. در بخشی از مقدمه این کتاب هوشنگ جاوید آورده است: آنچه نگارنده این اثر، هنرمند جوان آقای غفور محمدزاده، به پژوهش و نگارش آن پرداخته جامعیتی از موسیقی آوازی و سازی تربت جام است که بی هیچ گمانی، در نوع خود، جالب، نو، بدیع، و درخورِ تحسین است، چون او با تلاش بی وقفه چندین ساله خود، بسیاری از ناشناخته های موسیقی تربت جام را در برابر گوهرشناسان هنر موسیقی قرار داده است. جاوید افزوده است: او، در این اثر، هنرهای گمشده و ناشناخته نهفته در این موسیقی، چونان فضایل خوانی، مناقب خوانی، نعت خوانی، توسل خوانی، منظومه خوانی، صلوات خوانی، سلسله خوانی، اضحی خوانی، شاخه های مختلف موسیقی آموزشی منطقه، و حتی روایات موسیقیایی و ترانه های کنایی مذهبی تربت جام را که از دید جامعه موسیقی پنهان بود شناسایی و به خوبی آن را ارائه کرده است. وی همچنین در ادامه این مقدمه آورده است: بی طرفی نگارنده اثر در بیان آنچه گرد آورده بر اهمیت کار افزوده است، ضمن آنکه در بخش پایانی، در حدّ بضاعت و توان خود، شمّه ای بسیار بدیع و زیبا از تحولات موسیقی تربت جام را در قرن حاضر از زمان روی کار آمدن گرامافون و... در ایران ارائه کرده که به لحاظ تاریخ نگاری و ثبت در زمان ارزش والایی دارد، زیرا نشان دهنده دلسوزی او برای آگاهی نسل آینده و درایتش در ارائة کامل یک فرهنگنامة موسیقی است. غفور محمدزاده نیز در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته آورده است: بدون تردید، تربت جام یکی از دو قطب موسیقایی خراسان به شمار می رود. بنا به گفته پژوهشگران، موسیقی تربت جام به مراتب نسبت به موسیقی مناطق دیگر خراسان اصالت بیشتری دارد. گروه های موسیقی و هنرمندان تربت جام همچنین در همه جشنواره ها حضور پُررنگی دارند و در جشنوار ه های داخلی و حتی جشنواره های تخصصی موسیقی در خارج از کشور به معرفی موسیقی این منطقه پرداخته اند. به رغم تلاش تحسین برانگیز آوازگران و خنیاگران منطقة جام، متأسفانه موسیقی تربت جام فقط در همین حد مورد توجه قرار گرفته و آنچنان که باید و شاید درباره آن مطالعه نشده، و یا اگر چنین بوده، این مطالعات هیچ گاه به صورت مکتوب در اختیار علاقه مندان قرار نگرفته است....

منبع:nay.ir