تحلیل یک شاخه گل برنامه 463 با آواز ایرج

تازه ها

تحلیل یک شاخه گل برنامه 463 با آواز ایرج

نظرات ()

قول داده بودم که آواز ماهور برنامه یک شاخه گل  شماره 463 رو که استاد ایرج با نهایت

ظرافت و زیبایی خوانده اند براتون تحلیل کنم.

گفته بودم که این روزها سرم خیلی شلوغه و مشغول کار و یک سری برنامه های دیگه هستم و متاسفانه

از آواز دور افتادم.یه زمانی حداقل روزی 8 ساعت آواز و دروس آواز گوش می دادم و تمرین می کردم

ولی حالا وقت و شرایط تمرین و حتی گوش دادن آواز ندارم.امیدوارم شرایط بهتر بشه و بتونم

باز مثل سابق روزگارم رو با آواز بگذرونم.

آوازی جناب ایرج در ماهور خوانده اند از نظر سبک و سیاق و مدل ماهور خوانی کمی متفاوت

با دیگر آواز های ماهور می باشد. معمولا از آواز ماهور انتظار داریم که با همان درآمد قدیمی و آشنا

شروع شود و گوشه ها طی شود و اگر خواننده حالی داشته باشد راک ها را هم اجرا کند.

ولی این آواز با درآمد شروع نمی شود و استاد ایرج از همان ابتدای کار با گوشه فیلی شنونده را

غافلگیر می کند.

این آواز در نهایت سادگی و بی تکلفی خوانده شده و به نظر من یکی از نمونه های خوب برای یادگیری

می باشد.

تحلیل آواز:

بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید      روی زیبای تو دیدن در دولت بگشاید

فیلی

صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را      تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

شکسته

گر حلال است که خون همه عالم تو بریزی     آنکه روی از همه عالم به تو آورد نشاید

گشایش و داد

چشم عاشق نتوان دوخت که معشوقه نبیند         پای بلبل نتوان بست که بر گل نسراید

دلکش

 

در مورد بیت سوم آواز جناب ایرج مانور زیبایی روی شعر داده اند جوری که من اول شک کردم که این بیت در گوشه های

گشایش و داد خونده شده باشه ولی با کمی دقت میشه فهمید که همون گوشه ها ست و کمی تغییر در آنها داده شده.

این تحلیل من بود از این آواز، باز هم اگر گمان می کنید اشتباهی در آن وجود داره خیلی خوشحال میشم ذکر کنید و اشتباه من رو

اصلاح کنید.

کسری وحیدی

آواز را در اینجا بشنوید

یک شاخه گل برنامه 463 آواز ماهور با صدای ایرج


آواز ایرانی

آرشیو مطالب آواز ایرانی