انعکاس خبری کنسرت کلهر در رسانه های غرب

تازه ها

انعکاس خبری کنسرت کلهر در رسانه های غرب

نظرات ()

انعکاس خبری کنسرت کلهر در رسانه های غرب

:«کیهان کلهر»، آهنگساز و نوازنده ایرانی کمانچه ۱۴ ژوئن(۲۵ خرداد ماه)، در «ادینبورو» و ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد ماه) در «لندن» به روی صحنه می رود.

بنا بر این گزارش:كنسرت گروه همنوازان كیهان كلهر تا ماه آینده به مدت دو روز در «ادینبور» و «لندن» اجرا خواهد شد. بخشی از تور كنسرت‌های گروه همنوازان در سال ۲۰۱۲، با آواز «حسین علیشاپور» در انگلستان و اسكاتلند برگزار خواهد شد. سیامک جهانگیری (نی)، روزبه رحیمی (سنتور)، هادی آذرپیرا (تار)، علی بهرامی‌فرد (سنتورباس) و محمد ملاحسینی (تنبک)، كیهان كلهر را در این دو اجرا همراهی خواهند كرد.

«کیهان کلهر»، آهنگساز و نوازنده ایرانی در سال ۱۳۴۲ به دنیا آمد.«کمانچه» به عنوان ساز تخصصی و «سه‌تار» به عنوان ساز دوم این هنرمند است. دو اثر وی در سال ۲۰۰۴ میلادی نامزد جایزه «گرمی» شد. 

سایت «وورد میوزیک» می نویسد :«کیهان کلهر، هنرمند و نوازنده کمانچه ایرانی اجراهای بین المللی موفقی را با موسیقیدان های مشهوری چون «یو یو ما» نوازنده نامی ویولنسل آمریکایی چینی تبار به روی صحنه برده است. کلهر نوازنده ای مردمی است و به موسیقی ایرانی کاملا تسلط دارد. می توان گفت وی یکی از جهانی ترین موسیقی دان های ایرانی است.» 

سایت آلمانی «جاز اکو» می نویسد : «کلهر ساز جدیدی را با عنوان شاه کمان(the shah kaman،The king of bows )ابداع کرد که توسط «پیتر بی‌فین» هنرمند استرالیایی ساخته شد. کلهر معتقد است این ساز جدید، موسیقی کمانچه را متحول خواهد کرد، زیرا با این ساز قادر خواهد بود آهنگ های هارمونیک زیبایی را بنوازد. این ساز با ساز اصلی کمانچه دارای تفاوت های زیادی است، از سایز اصلی این ساز کوچکتر و یک سیم نیز بیشتر دارد به همین دلیل صدایی متفاوتی را خلق می کند.»

ایندپندنت می نویسد : «از اعضای منحصر به فرد گروه «کیهان کلر»، می توان به «علی بهرامی فرد» اشاره کرد. وی قطعات زیبایی را با کمک «سنتور باس» می نوازد. سنتور سازی است ایرانی و صدایی کاملا بسته و شنیدنی دارد. »

بی.بی.سی، می نویسد :« تبحر موسیقی کلهر به خوبی در آثارش نمود پیدا می کند. این موسیقی دان، در سالهای ۱۹۷۰ میلادی ایران را برای ادامه تحصیل ترک کرد اما بعد از مدتی  به کشورش بازگشت. باید گفت اگر کلهر به کشورش بر نمی گشت و در «اتاوا» (محل تحصیلش)اقامت می کرد، پیشرفت های سریعتری نصیبش می شد. زیرا وی یکی از بی نظیرترین موسیقی دان های ایرانی است که همانند ستاره ای در آسمان موسیقی مشرق زمین می درخشد.»

بازگشت کلهر از کانادا بعد از اتمام تحصیلاتش بهترین پاسخ به این سایت انگلیسی است زیرا نخبه های ایرانی بعد از اتمام تحصیلاتشان برای ارتقای سطح فرهنگ به کشورشان بازمی گردند. 

«اون»، سایت فرانسوی می نویسد : «صدای ساز کلهر صدایی بخصوص دارد و زمانی که ساز وی به صدا درمی آید ، تمام شنوندگان مسحور می شوند. ساز کمانچه صدایی نزدیک به صدای ساز غربی ویولن دارد. کمانچه جزو سازهای قدیمی کشور ایران محسوب می شود که در موسیقی های سنتی این کشور شنیده می شود. کلهر با استفاده از ساز قدیمی کمانچه، راهی به سوی آینده باز کرده است.»

سایت «ایندین تایمز» می نویسد : «کلهر به عنوان مردی از شرق به خوبی توانسته، موسیقی ایرانی را به جهانیان بشناساند. در نتیجه، وی یکی از شخصیت های اصلی موسیقی امروز است. موسیقی کلهر به دلیل اینکه به موسیقی مناطق مختلف ایران می پردازد، اهمیت خاصی دارد.»

کلهر همچنین در ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی کنسرتی را به همراه «کوارت زهی بروکلین رایدر» در شهر نیویورک به روی صحنه برد که در آن قطعاتی از آلبوم «شهر خاموش» نواخته شد. مدتی بعد، وی قطعاتی از آهنگ هایش را نیز با گروه «ملی لیون» به روی صحنه برد. 

«کلهر» و «فرد» موسیقی های جذاب «کردی» نواخته اند که توجه جهانیان را جلب کرده است. آهنگ زیبای «تنها نخواهم ماند» یکی از آهنگ هایی است که در این اجرا با شاه کمان نواخته خواهد شد.  

منابع انگلیسی :
Independent
Indiatimes.com
ConcertBoom.com
worldmusic.net
Bbc.com 

آلمانی :
Jazzecho.de

فرانسه :
Event.fr

منبع:سایت اخبار موسیقی ایران