هارمونی ایرانی

تازه ها

هارمونی ایرانی

نظرات ()

بالاخره پس از سالها انتظار برای چاپ کتابی در خصوص هارمونی و علم هم‌آهنگی نغمات ایرانی چاپ شد. فرهاد فخرالدینی بخشی از تجربیات خود را در این زمینه در کتاب «هارمونی موسیقی ایرانی» چاپ کرده است که برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی بسیار جالب خواهد بود.
تا سال‌های اخیر هنرجویانی که به دنبال فراگیری علوم نظری موسیقی- از جمله هارمونی- بودند چاره‌ای جز مراجعه به ترجمه‌های مختلف خارجی نداشتند که از بین این کتاب‌ها «آموزش هماهنگی» ریشارد اشتور و «هارمونی» والتر پیستون جزو بهترین‌ها بوده و هستند. اما از سال‌های اخیر که توجه آهنگ‌سازان ایرانی به خلق چنین آثاری جلب شد، بر تعداد انتخاب‌ها نیز اضافه شد.ـ«هارمونی تحلیلی» پرویز منصوری، «آهنگ‌سازی به شیوه کلاسیک» علیرضا مشایخی و کتاب «هارمونی کاربردی» کامبیز روشن‌روان از این جمله‌اند که متاسفانه طبق مصداق مرغ همسایه، در حد تدریس در کلاس خود نویسندگان و یا هنرجویان آنان مانده‌اند و استادان علم هارمونی همان کتب ترجمه را بیشتر ترجیح داده‌اند.
اما در زمینه هماهنگی موسیقی ایرانی تا کنون کتب زیادی چاپ نشده؛ چرا که هرچه در این زمینه هست، حاصل تجربیات فردی است و مسلما فرهاد فخرالدینی را می‌توان جزو معدود افرادی دانست که تجربه این کار را دارند (ای کاش کامبیز روشن‌روان هم ثمره تجربیات خود را به چاپ می‌رساند). کتاب با آکورد و فاصله‌شناسی موسیقی ایرانی آغاز و با شرح تک تک دستگاه‌های موسیقی ایرانی ادامه می‌یابد. نکته درخور در این زمینه، ارائه مثال‌هایی گویا از آثار خود استاد است که همراه با تجزیه و تحلیل آن‌ها نکات مهمی را در اختیار و دسترس خواننده قرار می‌دهد. سربداران (برای دستگاه نوا)، ابن سینا (برای دستگاه همایون و آواز دشتی)، امام علی (برای دستگاه شور و همایون)، موج (برای دستگاه همایون) از جمله این مثال‌ها هستند.