موج جدید آِسیب ها

تازه ها

موج جدید آِسیب ها

نظرات ()

هراس از موج جدید آسیب های اجتماعی


                              هراس از موج جدید آسیب های اجتماعی

در حالی كارشناسان از موج جدید آسیب های اجتماعی در جامعه سخن به میان می آورند و از وضعیت آنومی حاكم بر كشور می گویند كه نتایج پیمایش ملی از ۲۸ استان كشور گفته های آنان را تأیید می كند. بر اساس نتایج این نظرسنجی اكثریت پاسخ دهندگان نمی دانند آدم خوب كیست و آدم بد كیست؟ دیندار واقعی و متظاهر و ریاكار چه كسانی اند؟ پول و پارتی را مهمترین راه جلوگیری از پایمال شدن حقوقشان می دانند و...
این در حالی است كه بنابر آمار سازمان ملی جوانان، حدود ۶۸ درصد جمعیت كشور را نوجوانان و جوانان تشكیل می دهند و بیش از ۶۰ درصد جوانان (كه حتما جمعیت دختران و زنان را هم شامل می شود) امكان خطرپذیری و به عبارتی رفتن به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، سرقت، فرار از منزل و... را دارند و البته به عقیده كارشناسان و آسیب شناسان این بیشتر از این كه به روحیه ماجراجو، حساس و بی تجربگی این قشر از جامعه بازگردد نشان از ناتوانی ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور و همچنین برنامه ریزان و مسئولانی دارد كه نگرش جامعی در برنامه ریزی نداشته و به مسائل به صورت گسسته و نه پیوسته نگریسته اند و حالا نظاره گر جامعه ای هستند تب دار و با آمارهای جدیدی از آسیب های اجتماعی كه اگر نه حقیقی اما آنان را هم به حركت واداشته است و صد البته اگر آن نگاه یك سو نگر كه بسیاری از مسئولان ما گرفتار آنند تغییر نكند، آسیب های جدید مثل خوره به جان جوانان خواهد افتاد و هزینه ای كه بر دوش كشور خواهد گذاشت بسیار سنگین خواهد بود.
به گفته مسئول دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور هر ساله آسیب های اجتماعی مثل ایدز، طلاق، روسپی گری، دختران فراری و خودكشی رو به افزایش است. اگرچه آمار كلی آسیب ها در جامعه افزایش ۲۵ درصدی در دهه دوم بعد از انقلاب را نشان می دهد.
آمارهای ارائه شده از سوی ۲۳ نهاد و سازمان درگیر با آسیب های اجتماعی،اگر چه ضد و نقیض و مطابق سلایق راویان، حكایت از وضعیتی دارد كه در حدود یك دهه قبل جامعه شناسان و آسیب شناسان هشدار داده بودند و تداوم آن در جامعه ای كه یك سوم جمعیت آن را جوانان تشكیل می دهند به شرایطی منجر می شود كه دكتر پرویز پیران، جامعه شناس از آن به عنوان شورش سفید نام برده است.
آمارها می گویند سن بزهكاری جامعه به زیر ۱۰ سال، كف سنی فحشا به ۱۴ سال و كف سنی اعتیاد به ۱۳ سال رسیده و حدود ۱۴ میلیون نفر با مشكل روانی دست و پنجه نرم می كنند.
بنا بر همین آمارها در دهه دوم بعد از انقلاب، آسیب های اجتماعی سالانه رشدی معادل ۲۵ درصد داشته است و در مقایسه با سال قبل در خشونت های خانگی مثل شوهركشی، زن كشی، والدین كشی و فرزندكشی ۳۵ درصد رشد، اعتیاد نوین ۲۷ درصد، نوجوانان و جوانان در معرض اعتیاد ۶۰درصد، فرار دختران ۲۳ درصد و طلاق ۱۷ درصد را شاهد بوده ایم.
افزایش مواردی مثل خودكشی، عقاید شیطان پرستی،آمار۲۰ تا ۳۰ درصدی دانش آموزان سیگاری، خشونت ، بحران هویت وهویت ستیزی جوانان، توزیع مواد روانگردان توسط باندهای گسترده و مشروبات الكلی در زمانی كمتر از دو هفته بعد از تولید در حالی كه ورود رسمی كالا از طریق قانون و گمرك یك ماه طول می كشد، تغییر الگوی مصرف مواد مخدر با نام های جاذب و چهره های جدید در حالی كه گاه تا ۱۵۰ برابر هروئین قدرت تخریب دارند و افزایش خشونت های جنسی و به ویژه كودك آزاری، زنان خیابانی، فحشا و ایدز و... دلایل اثبات عدم تعادل روحی و روانی افراد جامعه است كه سلامت اجتماع را به شدت مورد تهدید قرار داده است.

 

منبع : روزنامه همشهری