استاد شجاعت حسین خان سیتار نواز شهیر هندوستان

تازه ها

استاد شجاعت حسین خان سیتار نواز شهیر هندوستان

نظرات ()

استاد شجاعت حسین خان سیتارنواز شهیر هندی در ایران نیز شهرت دارد. جدا از اینکه علاقه مندان موسیقی کلاسیک هندی ایشان را می شناسند، دلیل شهرت ایشان به خاطر همکاری شان با موسیقیدان مشهور ایرانی، استاد کیهان کلهر است.

استاد شجاعت حسین خان نه تنها سیتارنواز بسیار خوب و مسلطی است، بلکه متعلق به خاندانی است که آن خاندان اهمیت و جایگاه ویژه ای در موسیقی کلاسیک هندی دارد.

پدر ایشان، زنده یاد استاد ولایت خان است که چهره ی بسیار مهم و ارزشمند سیتار و موسیقی کلاسیک هندی است. استاد ولایت خان، که به آفتاب سیتار ملقب شده و چهره ای جهانی برای سیتار است، مرجع مهمی برای موسیقی هندی در دنیاست.

در همین حد اشاره کنم که استاد ولایت خان و دیگر اساتید مشهور هندی مانند استاد راوی شانکار، استاد علی اکبر خان، استاد نیکیل بانرجی، استاد آلا راکها، استاد ذاکرحسین، استاد بسم الله خان و برادر جوان تر استاد ولایت خان، یعنی استاد امرات خان از اولین اساتیدی بودند که به معرفی موسیقی کلاسیک هندی به دنیا همت گماردند.

پدربزرگ و پدر پدربزرگ استاد شجاعت حسین خان، یعنی استاد عنایت خان و استاد امداد خان نیز از اساتید مشهور و برجسته ی سیتار بودند و در دوران خود مرجع موسیقی هندی محسوب می شدند. در حقیقت استاد امداد خان سبکی را در موسیقی هندی بنیان گذاشت که بعدها به سبک "امدادخانی" در موسیقی هندی شهرت یافت.

 استاد شجاعت حسین خان متولد 1960 میلادی است و در بیش از 60 آلبوم موسیقی هنرنمایی کرده است و آلبوم معروف غزل ایشان که به همراهی استاد کیهان کلهر و استاد سواپان چاودوری (نوازنده ی مشهور طبلای هندی) ضبط شد، نامزد جایزه بین المللی موسیقی "گرمی" برای بهترین آلبوم موسیقی جهانی شد.

آمدن استاد شجاعت حسین خان و اجرای ایشان در ایران، فرصت منحصر بفردی است که علاقه مندان موسیقی کلاسیک هندی بتوانند با این شخصیت برجسته ی موسیقی آشنا شوند و از معلومات این استاد بزرگ موسیقی بهره ببرند.

----------

پ.ن.: متاسفانه کنسرت ایشان لغو شد.