میانجی گری کوروش میان تهران- لندن

تازه ها

میانجی گری کوروش میان تهران- لندن

نظرات ()

میانجی گری کوروش میان تهران- لندن


بازگشت منشور کوروش از لندن به تهران روابط تیره ایران و انگلیس را اندکی بهبود بخشید .سفیر انگلیس در تهران در مراسم رو نمایی از منشور کوروش در موزه ملی ایران در کنار محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران قرارگرفت . در حالی که تا پیش از آن حتی مقامات وزارت خارجه ایران نیز از نشست و بر خاست با "سایمون گس " سفیر انگلیس در تهران اکراه داشتند .

روایت تیرگی روابط تهران –لندن طی سی سال گذشته روایتی کهنه وتکراری است .اما آخرین بار روابط دو کشور پس از آن تیره شد که مقامات ایرانی، سفارت انگلیس را به دست داشتن در نا آرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران متهم کردند .کار حتی به آنجا رسید که" حسین رسام " کارمند ایرانی بخش سیاسی انگلیس بازداشت محاکمه و متهم به اقدام علیه امنیت ملی شد .از طرف دیگر دانشجویان بسیجی با تجمعات مکرر در مقابل سفارت انگلیس لندن را متهم به دخالت در وقایع پس از انتخابات کردند .به گونه ای که پلیس روز های متوالی مجبور شد حفاظت از سفارت انگلیس را ارتقا و افزایش دهد .

روزنامه های طرفدار حکومت نیز حملاتی را با میدان داری روزنامه کیهان به سفارت انگلیس شروع کردند و حتی خواستار اخراج سفیر انگلیس از ایران شدند .نتیجه آنکه روابط تهران –لندن تا اوج تیرگی پیش رفت .این در حالی بود که مشارکت انگلیس در تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل و نیز اعمال تحریمهای یک جانبه انگلیس علیه ایران بر شدت و حدت این تیرگی افزود .
حال در چنین شرایطی پیش بینی می شد هم زمان با ادامه نا آرامی ها در ایران بویژه حملات اخیر به مهدی کروبی ومیر حسین موسوی و نیز در گیری های شیراز و حمله به مسجد قبا و دفتر و بیت ایت الله دستغیب و باز تاب تمامی این تحولات از سوی رادیو وتلویزیون فارسی بی بی سی مانع از بهبود روابط تهران –لندن گردد اما این فقط کوروش بوده که توانسته است به عنوان میانجی ذر روابط تهران  ظاهر شده و اندکی از تنش میان طرفین بکاهد .
از آنجا که قرار است منشور کوروش چهار ماه در ایران بماند ، شاید حداقل در چهار ماه آینده روابط ایران و انگلیس بهبود یابد ویا حداقل در سطح کنونی حفظ شود.