مرکب خوانی = مُدگردی یا مُدولاسیون (Modulation )

تازه ها

مرکب خوانی = مُدگردی یا مُدولاسیون (Modulation )

نظرات ()

مرکب خوانی = مُدگردی یا مُدولاسیون (Modulation ) :
علم و عمل ترکیب مقامها و مایه ها بوسیله ساز یا حنجره انسان به طریقه ای گوشنواز را مرکب نوازی یا مرکب خوانی گویند ( مرحله اعلای تسلط بر ردیف موسیقی )

انجام این عمل در طول سالیان متمادی و با پرداختن و ممارست و بکارگیری بیشتر این شگرد و ارائه تسلط و نکته دانی آن بدست می آید.


نکات ضروری برای انجام عمل مرکب خوانی بصورت صحیح :

1_ داشتن صدای توانمند :

خصوصیات یک صدای توانمند :
 الف_ ژوست باشد.
ب_ صاحب صدا دارای گوش موسیقایی قوی باشد.
ج_ گستره صدای مناسب بحدی که آوازخوان حق آواز را ادا کرده باشد.
د_ رعایت بهداشت حنجره ( از قبیل عدم اتخاذ مایه های نامطلوب که در توان صدای فرد نیست ؛ رژیم غذایی مناسب و پرهیزهایی که آوازخوان برای حفظ کیفیت صدای خود بایستی انجام دهد ؛ تنظیم ساعات خواب و ...)

2_ آشنایی تئوریک و علمی با گامها ، مقامها و گوشه های ردیف موسیقی :

اطلاعات کافی  در مورد مقامها ،  روابط گامهای موسیقی و اختلاف فواصل آنها با یکدیگر ، اشتراک نتها در گوشه های مختلف  و اصطلاحات علمی مرسوم میان موسیقیدانهای تئوریک.

3_ تسلط کامل بر ردیف موسیقی

4_ خلاقیت و نوآوری و دخالت دادن سلیقه در تلفیق گوشه ها با یکدیگر و جابجایی های مناسب

5_ توانایی و تکنیک لازم در اجرای هریک از دستگاهها و آوازها در مایه ها و کوک های مختلف

6_ آشنایی و آگاهی علمی و عملی با سازهای ایرانی:

بدین معنی که آوازخوان تا حدودی با نواختن یک ساز آشنایی کافی داشته باشد.



مُدگردیهای معمول و مرسوم در دستگاه ماهور :


1_ وارد شدن از ماهور به شور از طریق گوشه دلکش ( دلکش - قرچه )

2_ وارد شدن از ماهور به همایون از طریق گوشه های راک -  دلکش و داد

3_ وارد شدن از ماهور به چهارگاه از طریق گوشه شکسته

4_وارد شدن از ماهور به بیات اصفهان از طریق گوشه های عراق و راک

5_ وارد شدن از ماهور به نوا از طریق گوشه های داد و شکسته

6_ وارد شدن از ماهور به سه گاه از طریق گوشه شکسته و عراق

7_ وارد شدن از ماهور به افشاری از طریق گوشه شکسته

8_ وارد شدن از ماهور به دشتی از طریق گوشه بیات لر و سوزوگداز