اشتباه خوب #بهرام(تحلیل ترک شماره سه آلبوم-#لمس)

تازه ها

اشتباه خوب #بهرام(تحلیل ترک شماره سه آلبوم-#لمس)

نظرات ()

اشتباه خوب #بهرام(تحلیل ترک شماره سه آلبوم-#لمس)
تحلیل بسیار زیادی این ترک داره و سعی میکنیم مهمترین نکات اونو  بنویسیم
سبک بیت (دلنوشته -اجتماعی)
Time bar
اینترو+ورس+کراس+ورس+کراس+اوترو
ساز ها(سینتیسایزرها+درام ماشین(پیانو+ویولن ساز های live))
میزان کار چهار ضربی(4/4) (#سنکوب ضرب چهارم و ادغام آن بر روی ضرب سوم )
یعنی به این شکل
3-2-1-(سکوت)||1-2-3-(سکوت)||1-2-3-(سکوت)
اشتباه آن است که آن رادو ضربی حساب کنیم!زیرا ضرب چهارم "#سکوت" قوی ترین ضرب حساب میشود!!
ریتم این کار پشت کلاویه های پیانو مخفی شده است.پیشتر توضیح دادیم که برای برانگیختن احساس درونی میتوان ریتم را با ملودی یک ساز نواخت که به ساده شده کار و دلنشین شدن آن کمک میکند(ساختار موسیقی های #پاپ، اینگونه است)
که این ریتم را شما از اول کار با صدای پیانو تا آخر کار میشنوید
3-2-1-(سکوت)|||1-2-3-(سکوت)
(سکوت ضرب چهارم حساب میشود)
این بحث(ریتم سازی) بسیار گسترده است و ما به همین حد فعلا اکتفا میکنیم!

از بچگی بهم گفتن بزرگ میشی یادت میره
 من کوچیک شدم و یادم موند
و این یادم داد
که واقعیت همیشه خلاف گفته هاشون خواهد بود
قافیه(موند و بود)//قافیه ساده
این آهنگ حالت روحیه الان منه
نه خوشکله نه زشت
نه عامه پسند،
نه واسه مهمونی خوبه
نه توی ماشین،وسط یه جاده پر از منظره قشنگ
قافیه(پسند و قشنگ)//قافیه دو سیلابی(#قافیه)
سعی کنید حتما خوب این بخش رو بخونید(#رایمینگ و #قافیه.انواع #هجا ها و ...)
ساختار کار به مثنوی بسیار نزیک است البته در اشعار کلاسیک طول مصراع ها با هم برابر است اما در موسیقی مدرن (رپ) این قاعده دیگر برچیده شده .
ــــــــــ#    ــــــــــ#
ــــــــــ*    ــــــــــ*
ــــــــــ+    ــــــــــ+
ــــــــــ^    ــــــــــ^
لفظ "نه" در ورس اول تکرار یک اعتراض به همه چیز میباشد.(اعتراضی برخواسته از جبر و نه از اختیار)
بهرام بگونه ای که خودش هم میگه انسان را در مسیری بین آینده و گذشته درگیر میبیند و این جبر همیشه وجود خواهد داشت.
کراس
ولی این مهمه کی رفتنیه،کی موندی
کی تو حاشیت کی تو متن
کی یه جرقه ست واسه تغیر
با چند خط شعر خوندنی
مفهوم کلی آن اشاره به این داره تنها کسانی میتوانند موندنی باشند که بتوانند تغیری خوب و مثبت را بوجود آورند.و جبر  هر چند قدرتی برتر باشد اما در مقابل نیروی بی نهایت روح و مغز انسان هیچ است!
فضای ورس دوم بیشتر فلسفی-اجتماعیه:
زندگی یه مجموعه منظم از بی نظمی هاست
یه مجموعه معقول از بی عقلی ها
له شده زیر پای عرف اجتماع
خوب، ولی اشتباه
استفاده از آرایه تضاد برای برانگیختن فضای لیریک!
(که البته این تضاد در روح و جسم جامعه را نشان میدهد.)
تا پایان ورس دوم این تضاد دیده میشود:
خوب ها رو بد کردی
وطن ولی آدمای غربتی
موسیقی مدرن تو جمعه خشک سنتی
توی اضطراب دستهای پرت آرامش دست های خالی نیست
از این زمین نفرین شده تا آسمون راهی نیست
(البته تضاد گاهی اوقات در شکل و گاهی  اوقات در معناست)
اوترو:مثال خوبی از اهمیت اوترو میباشد.بکار بردن ملودی ورس ها در اوترو نشان از حرف های ناگفته بسیار میباشد که بهرام خواسته شما آن را در روح خود بشنوید و صدای روح خود را در گوش هایتان #لمس# کنید که با نام ترک هم خوانی دارد و یکی از دلیل این اوترو طولانی میتواند همین باشد.
www.telegram.me/solfamin