آگاهی، موجب امنیت در فضای مجازی است

تازه ها

آگاهی، موجب امنیت در فضای مجازی است

نظرات ()

آگاهی، موجب امنیت در فضای مجازی است

در تعریف امنیت می توان امنیت جانی، مالی و روانی را برشمرد که شامل امنیت فردی و امنیت اجتماعی می شود.  مفهوم امنیت در دنیای واقعی برای بسیاری از ما حیاتی است و باید گفت امنیت از همه چیز واجب تر است. زیرا اگر امنیت نباشد امیدی برای زندگی و کار وجود نخواهد داشت و جامعه دستخوش ناهنجاریهای فراوانی می گردد.  در قدیم الایام، امنیت عبارت بود از اصول حفظ بقا؛ نظیر امنیت در برابر حملة دیگران یا حیوانات، و نیز امنیت تأمین غذا. اما امروزه مفهوم فراتری پیدا کرده و علاوه بر فضای حقیقی، فضای مجازی را نیز در بر گرفته است.

از زمانی که رایانه، اینترنت، ماهواره و تلفن همراه وارد زندگی بشر شد بحث امنیت یا ناامنی در فضای مجازی نیز مطرح شد و علی رغم هشدارهای مکرر مراجع ذیصلاح و حافظان امنیت، متاسفانه باز هم همچنان شاهد کلاهبرداری ها با روش های گوناگون از این طریق هستیم. به جهت گسترش فناوری ها و نیاز روز مردم، ورود افراد به فضای مجازی اجتناب ناپذیر است و هیچکس نمی تواند ادعا کند که به دلیل ناامنی های موجود، از این فضا استفاده نمی کند.

امروزه اکثر کارها از طریق اینترنت و روش های الکترونیکی صورت می گیرد و همه ناچارند کم و بیش وارد این فضای نامانوس شوند. کمترین استفاده از آن این است که یک حساب بانکی داشته باشیم و با استفاده از کارت بانکی اقدام به جابجایی پول، خرید از فروشگاهها و پرداخت الکترونیکی قبوض آب، برق و تلفن نماییم. اما اکثر مردم از انجام اینکارها واهمه دارند و اگر راه دیگری سراغ داشتند از انجام آن صرف نظر می کردند. علاوه بر این، چندی است که نرم افزارهایی نظیر واتساپ، وایبر، بیتالک و ... نیز بوجود آمده که بر روی تلفن های همراه هوشمند نصب می شود و از طریق آنها می توان با دیگران ارتباط  تصویری، صوتی و نگارشی برقرار کرد که علی رغم قابلیت های مثبت آنها، خطراتی هم به دنبال دارد. ناآگاهی مردم موجب می شود که اطلاعات خصوصی و محرمانه آنها از این طریق در اختیار افراد ناشناس قرار بگیرد و گاهی اوقات متحمل ضرر و زیانهایی شوند. برخی معتقدند که باید این نرم افزارها فیلتر شوند اما تجربه ثابت کرده که با روش های قهری نمی توان با تکنولوژی های روز مبارزه کرد و بهترین کار فرهنگسازی است.

اکنون که مردم ناچارند وارد فضای مجازی شوند بایستی آگاهی های خود را بالا ببرند تا در دام افراد شیاد و کلاهبردار نیفتند. باید از کودکی و از دوران دبستان روش صحیح استفاده از فضای مجازی را به بچه ها آموزش داد. رسانه ها نیز وظیفه دارند که با نشر مطالبی آموزنده به طور مکرر به مخاطبان خود آگاهی دهند.