برای بحران کم آبی چه باید کرد؟

تازه ها

برای بحران کم آبی چه باید کرد؟

نظرات ()

برای بحران کم آبی چه باید کرد؟

بحران خشکسالی و کم آبی در کشور و خصوصا در استان هرمزگان روز بروز ابعاد وخیم تری به خود می گیرد و حیات انسان و همه موجودات زنده را تهدید می کند. هنوز بسیاری از مردم کمبود آب را باور نکرده اند، در مصرف آب آشامیدنی اسراف می کنند و این مایه ارزشمند حیاتی را صرف مصارف غیر ضروری از جمله شستن اتومبیل، فرش، حیاط، کوچه و ... می نمایند. هنگامی هم که به آنها اعتراض می شود با قیافه ای حق به جانب پاسخ می دهند که خودم پولش را می پردازم، از جیب شما که نمی رود!

واقعیت این است که به دلیل عدم بارش باران در سالهای اخیر و برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی، ذخایر آب در حال به اتمام رسیدن است و به جایی خواهیم رسید که حتی اگر پول آنرا هم بدهیم آبی وجود ندارد که بخریم.

به نظر شما چه باید کرد؟

کاملا واضح است که باید در مصرف آب آشامیدنی نهایت صرفه جویی را به عمل آورد. کارشناسان معتقدند که در آینده ای نه چندان دور در سراسر کره زمین جنگ آب به وجود خواهد آمد و عده زیادی به خاطر به دست آوردن همین آب به ظاهر ساده، جان خود را از دست خواهند داد.

سالهاست که مسئولان برای مقابله با کم آبی به سمت شیرین سازی آب دریا رفته اند تا با نصب آبشیرینکن های متعدد کام تشنه مردم را سیراب کنند. فرض بگیریم که کشور ما نیز مانند برخی از کشورهای جهان از نعمت دریا بی بهره بود؛ آیا از خاک می توانستیم آب شیرین به دست بیاوریم؟ مسلماً امکان پذیر نیست. پس باید خدا را شکر کنیم که حداقل دریایی داریم که بتوانیم آب آنرا شیرین کنیم. هر چند شیرین سازی آب دریا بسیار پرهزینه است و پیامدهای زیست محیطی دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت اما با این وضعیت، تنها راه نجات از تشنگی، همین متوسل شدن به آبشیرین کن هاست.

با این حال بایستی در مصرف آب شرب بسیار صرفه جویی کرد و در صورت امکان آب شرب را از آب شست و شو و آبیاری فضای سبز و مزارع کشاورزی جدا کرد.