بنامِ ایران_سخنی با دوستان!

تازه ها

بنامِ ایران_سخنی با دوستان!

نظرات ()

بیش از۴ماه می‌‌شود که من در این تار نما مهمانِ بزمِ عاشقانِ موسیقی تحتِ ستمِ ایران هستم،

یکی از وظایفی که برای خود در این تار نما مشخص کرده ام،روشن کردن مقولاتیست مشگل ساز از منظرِ تئوری.حتما بعضی‌ از دوستانِ نوازنده یا خواننده یا شنوندگانِ حرفه‌ای و با ذوق که به دستگاه‌هایِ موسیقی ایران آشنا هستند،در بعضی‌ از مواقع از خود سوال می‌‌کنند که_به عنوانِ مثال این که می‌‌شنوند_بیاتِ اصفهان است یا نوا؟ 

سعی‌ِ من بر آن است که از خوانندگان این سطور کمک بگیرم تا با هم_به بر رسیِ این موضوع بپردازیم_ناگفته روشن است که به قدرِ کافی‌ از همراهی و کمکِ استادانِ حرفه‌ایِ موسیقی‌ در راهِ پیش بردِ این هدف کمک خواهم گرفت_چه در عرصهٔ نوازندگی و چه در عرصهِ تئوریک_حتماً دیده اید که اجرایِ نت آهنگ هایی را هم که در این صفحه قرار داده ام_به کمکِ استادانِ حاضر در ایران اجرایی شده و نواخته شده اند!

امروز نت آهنگِ جانِ مریم را برایتان اینجا قرار می‌‌دهم_شعرِ ترانه متعلق است به کامبیز مژدهی و آهنگ و صدا متعلق است به استادِ همیشه زنده_محمد نوری.

سوالِ من از دوستان این است که_این آهنگ به کدام دستگاه تعلق دارد؟

این مشگل را با هم_مفصلاً بحث خواهیم کرد.

جایِ آن دارد که امروز_حد اقل بعد از ‌یک قرن از روایتِ ردیف-_منظور مکتوبِ آن است_ و قدمتِ تقریبا ۱۵۰سال موسیقیِ دستگاهیِ ایران_به برخوردی آگاهانه_"تئوریک_آکادمیک"_به ردیفِ شریف_به پردازیم،و ردیف را_از نظرِ علمی‌ مستدل_جاودانه سازیم_که هیچ کس_این خیالِ خام را به مخیّله خویش راه ندهد که_موسیقی این مرز و بوم را_"ریشه کن" سازد.

بدیهیست که در این راه هرگز خود را بزرگ نمی‌بینیم_بلکه_یک دانه بدو دادیم_صد باغ مزید آمد!"مولوی‌"

از دوستانِ علاقمند دعوت می‌‌کنم پیشنهادات _انتقادات و هر چیزِ دیگر را_در این رابطه_یا به آدرسِ من یا به آدرسِ مدیرِ این تار نما اطلاع دهند_هدفِ همهٔ ما یکیست!

لازم به ذکر است که از آقایِ نریمان حجتی استادِ تار و سه تار_و نویسندهٔ کتابِ وزینِ _بنیان‌هایِ نظریِ موسیقی ایران_به خاطرِ نتِ نویسی و اجرایِ این اثر  کمال تشکر را بنمایم.

 

مثنوی همایون

آلمان

چهارمِ آوریل۲۰۱۶

http://s6.picofile.com/file/8245757518/12805741_10204452444349785_7970900393243379988_n.jpg