برابرنهى گام كولى_zigeunermusik_(آلمانی‌)_ و مقام چهارگاه

تازه ها

برابرنهى گام كولى_zigeunermusik_(آلمانی‌)_ و مقام چهارگاه

نظرات ()

 

برابرنهى گام كولى_zigeunermusik_(آلمانی‌)_  و مقام چهارگاه
گام كولى كه در جهان غرب ، تداعى كننده فضاى شرقى است و از اين رو در فيلم هاى هزار و يك شبى هاليوود ، هزار و يك موسيقى متن از دل آن برآمده در خود موسيقى شرقى وجود ندارد!! اگر آهنگسازى چون أمين الله حسين در اثر خود شهرزاد از آن استفاده كرده در حقيقت در پى احياى همان فضاى مالوف هزار و يك شبى بوده است اى بسا اگر از يك مقام اصيل شرقى بهره مى گرفت نتيجه معكوس حاصل مى شد!حال اگر به تتراكورد دوم نگاه كنيم با اندكى إغماض، فواصل همايون را در آن باز خواهيم يافت اگر به سنت موسيقى مقامى ، صداى اول اين دانگ را محور قرار دهيم طورى كه هر دو دانگ در اين صدا شريك شوند شاهد قرينگى فواصل اين دو دانگ خواهيم بود به عبارت ديگر فواصل ، عينا تكرار مى شوند . اين مقام را در مكتب وزيرى چهارگاه معتدل مى ناميدند چون فاصله ٣/٤ پرده در آن به نيم پرده بدل و به اصطلاح معتدل شده بود . ( ترانه دو كبوتر از ويگن به آهنگسازى عطاء الله خرم از نمونه هاى زيبايى بود كه در اين مقام ساخته شده بود) چهارگاهى كه در رديف موسيقى ايرانى است از تجميع دو دانگ همايون با يكديگر حاصل مى شود
١/٢پرده - يك و يكچهارم پرده - ٣/٤ پرده
معروف ترين تصنيف اين مقام آهنگ عروسى اى يار مبارك بادا از شادروان حسين همدانيان است.
اگر به فاصله اى كه صداى شاهد در فرود موسوم به بال كبوتر و معكوس آن طى مى كند نظر كنيم مى بينيم به طبيعت مقام نزديك تَر است آن را با صداى سى آغاز و بر اكتاو آن ختم كنيم.

نریمان حجتی

 

 

http://s7.picofile.com/file/8246008542/12933063_10204645026964230_5652030756281170917_n.jpg

 

مثنوی همایون

آلمان

پنجمِ آوریل۲۰۱۶