تاثیرمصرف تنباکو وسیگار بر رشد جنین

تازه ها

تاثیرمصرف تنباکو وسیگار بر رشد جنین

نظرات ()

هیچ مقداری از مصرف تنباکو در طی حاملگی یا در هر زمان دیگر برای زنان بی خطر نیست . هر گونه مصرف سیگار در زمان بارداری جنین  رادر معرض خطراتی قرار میدهد که عبارتند از : کاهش وزن هنگام تولد مشکلات تنفسی، ناتوانی ها ی مغزی از جمه فلج مغری ، عقب ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری ، بعضی نقایص زمان تولد ، تولد زود هنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد.

  سیگار همچنین ریسک عقیمی را در زنان افزایش می دهد و باعث حاملگی نابجا (حاملگی که خارج از رحم ایجاد می شود ) سقط جنین و اختلالات جفت می شود . خیلی از خطرات دیگر سیگار که به تولید مثل ارتباطی ندارد شامل بالا بردن ریسک بیماریهای قلبی و سرطانهای مختلف می باشد

بخاطر اینکه در خیلی از موارد راهی وجود ندارد که بگوئیم این مشکلات با چه تعداد سیگار یا کدامیک از مواد شیمیائی موجود در تنباکو رابطه دارند بنابراین بهتر است که بگوئیم اصلاٌ سیگار نکشید و بخاطر اینکه سیگار کشیدن دیگران هم می تواند خطرناک باشد سعی کنید حداقل زمان را با افراد سیگاری صرف کنید یا به محیط هایی که سیگار می کشند نروید .

* سیگار کشیدن والدین بر جنسیت جنین تاثیر دارد

محققان دریافته اند والدینی که سیگار می کشند ، موجب می شوند که جنین در صورت پسر بودن از بین برود و احتمال دختر شدن جنین افزایش یابد و جنین دختر نیز در صورت تولد ۲ برابر بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرد.

نتایج بررسی ها نشان می دهد مادرانی که در طول دوران بارداری سیگار می کشیده اند ، یک سوم کمتر از بقیه دارای فرزند پسر می شوند.
نکته دیگر اینکه چنانچه علاوه بر مادر پدر نیز سیگار بکشد احتمال پسر شدن جنین تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و این ناشی از حساسیت بیشتر جنین پسر نسبت به تاثیرات مخرب سیگار است و در مواردی نیز که جنین این والدین پسر باشد ، احتمال سقط به مراتب افزایش می یابد.

کارشناسان معتقدند علت این امر نیز تاثیر مواد شیمیایی موجود در نیکوتین بر کروموزومهای مردانه اسپرم و تخریب آنها است.
به همین دلیل اگر فرزند پسر می خواهید اصلا سیگار نکشید و اگر فرزند دختر سالم هم می خواهید سیگار نکشید، زیرا در صورت دختر شدن جنین احتمال سرطان و ضعیف شدن سیستم بدنی او افزایش می یابد.
* استعمال دخانیات در دوران بارداری خطر تولد نوزاد بیش فعال را افزایش می‌دهد .
در صورتی که مادران باردار به طور همزمان در معرض دود سیگار و سرب قرار گیرند این خطر به میزان ۸ برابر افزایش می یابد.