طرح واره درمانی یک

تازه ها

طرح واره درمانی یک

نظرات ()

بسیاری از دانشجویان پزشکی در طی دوره آموزش روانپرشکی و نیز بیشتر مراجعان روانپزشکی درک درست و کاملی از روان درمانی ندارد. حتی تفاوت این نوع مداحله درمانی را با مشاوره نمی دانند. براستی تفاوت مشاوره با روان درمانی چیست؟ اجازه بدین این سئوال را در پست های بعدی بطور کامل تری پاسخ بدم. ولی در خصوص روان درمانی که الگویی است که در آن درمانگر با استفاده با مفاهیم نظری و الگوهای مداخله ای خود به درمان جو کمک می کند که نه تنها  مفهوم سازی درستی از مشکل خود داشته باشد بلکه  راه کار های رفتاری، شناختی، ارتباطی و تجربه ای مناسبی برای حل مشکلات خود یادگرفته و به کار ببرند.در ادامه توضیحاتی خواهم داد

بر همین اساس بر اساس نوع مفهوم سازی نظری مشکلات، رویکرد درمانی نیز متفاوت است،یکی از این رویکرد ها ،رویکرد طرح واره درمانی است که توسط جفری یانگ و ژانت کلوسو معرفی شد و به همت آقای دکتر حسن حمید پور با ترجمه جلد اول و دوم کتاب طرح واره درمانی و کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینیم و برگزاری کارگاه های متعدد در سرتاسر ایران درمانگرهای زیادی را با این رویکرد آشنا نموده است  که جای تقدیر و تشکر از ایشان دارد.

در ادامه در طی پست های بعدی سعی دارم این رویکرد را با توضیحات عملی و بر اساس تجاربی که در طی کار روی مراجعانم داشتم معرفی کنم. امیدوارم برای علاقمندان مفید فایده باشد.