موارد اخلاقی مرتبط با سازمان های انتقال خون

تازه ها

موارد اخلاقی مرتبط با سازمان های انتقال خون

نظرات ()

 

مهم ترين هدف این سازمان ها، تهيه خون و فرآورده هاي خوني سالم و كافي، و كاهش خطر عفونت هاي قابل سرايت، از راه انتقال خون مي باشد، كه بدين منظور سطوح مختلف ايمني و سلامت مورد نياز است.

يكي از راه هاي رسيدن به سلامت خون، انتخاب صحيح اهدا كننده مي باشد. براي سازمان هاي انتقال خون، منبع ايده آل تهيه خون، اهدا داوطلبانه و بدون چشمداشت مادي مي باشد. اهداي خون، در برخي ارگان ها مانند ارتش، نيروي انتظامي و زندان ها داوطلبانه نيست، زيرا امكان دارد از دهندگان به اجبار گرفته شود. به‌نظر می‌رسد اگر فقط 5٪ از کل جمعيت به طور مستمر خون اهدا کنند، ذخایر خون کافی برای تأمین نیاز جامعه خواهیم داشت. درحال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته برای رسیدن به این هدف درحال تلاش هستند اما در بسیاری از کشورهای درحال توسعه این رقم کمتر از ٪1 است.

انتظار مى رود اهدا كننده خون، بدون هيچ شك و ترديد، موارد خطرزا براى دريافت كننده را اعلام كند. نبايد با اجبار و فشار و معذوریت خانوادگی و یا با پرداخت نقدي اهدا كننده را مجبور به اهداء خون كرد. تجارت خون و سایر بافت های بدن، امری غیر اخلاقی است. باید به ارزش های افراد احترام گذاشته شود.

عدم پذیرش فرد داوطلب اهدا خون، ممکن است عملی تبعیض آمیز محسوب شود اما حق بیمار، از این که خون سالم و مطمئن دریافت کند از حق فرد داوطلب اهدا، خیلی بیشتر است. باید توجه داشت که وظیفه اصلی مراکز انتقال خون، کمک به بیمار است، تا کمک به فرد داوطلب اهدا.

كارمند و فردي كه با اهدا كننده ارتباط دارد، بايد به درستى انتخاب شود و آموزش هاي لازم را ببيند تا بتواند با وي، با ظرافت و مدبرانه، و در كمال صبر و حوصله رفتار كند.

بايد به اهدا كنندگان اطمينان داد كه سازمان انتقال خون، تمام اطلاعات شخصى، و نتايج آزمايشگاهى آنها را محرمانه نگه مى دارد. اطلاعات بدست آمده قبل از اهدا، در حین مصاحبه، و اطلاعات مربوط به آزمايش های انجام شده، براي خون اهدایی فقط در اختیار مرکز خون گیری خواهد بود. اين اطلاعات به هيچ وجه در اختيار اشخاص ثالث، نظير كارفرمايان، سازمان بيمه گر و ...قرار نخواهد گرفت. از آنجايي که مصاحبه در مورد تاریخچه سلامتی موجب پرسش سؤالاتی با طبیعت حساس می‌شود، اطمینان از اینکه مصاحبه به روش محرمانه و قابل اعتماد اجرا شود، ضروری است. در یک مطالعه که توسط صلیب سرخ آمریکا بر روی 4651 اهداکننده مراکز انتقال خون مختلف اجرا شد، نشان داد که 74٪ اهدا کنندگان در ایستگاه تاریخچه سلامتی به اندازه کافی احساس محرمانه بودن را داشتند. این میزان هنگامی‌ که پرده‌های ایستگاهی حائل بکار برده‌ شد، به 94٪ افزایش یافت.

علی اصغر صفری فرد، کارشناس ارشد خون شناسی و بانک خون