اثرات مخرب ورزش سنگین در سنین پایه

تازه ها

اثرات مخرب ورزش سنگین در سنین پایه

نظرات ()

 

 

یک روانشناس ورزشی با بیان اینکه مسابقه‌های قهرمانی بوکس در رده سنی نوجوانان باید در حد مشاهده باشد تا رقابت، معتقد است که رقابت موجب ضعف اعتماد به نفس و کناره‌گیری نوجوان از ورزش قهرمانی می‌شود.

دکتر ساعد احمدی ، اظهار کرد: برگزاری مسابقه‌های قهرمانی بوکس در رده سنی نوجوانان نه تنها از نظر روانی تاثیر نامطلوبی بر روی شخصیت و افکار ورزشکار می‌گذارد؛ گاهی وقت‌ها به دلیل ضعف اعتماد به نفس سبب کناره‌گیری ورزشکار از ورزش حرفه‌ای می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین تبعاتی توصیه می‌شود یک ورزشکار برای اینکه در شرایط مسابقه قرار بگیرد و تجربه اندوزی کند باید به عنوان مشاهده‌گر وارد صحنه شود و مربی با گوشزد کردن نکات مثبت و منفی رقابت، سبب شود تا ورزشکار آمادگی لازم را از نظر ذهنی و فکری برای شرکت در مسابقه‌های حرفه‌ای و قهرمانی در آینده کسب کنند.

وی افزود: وقتی بحث رقابت پیش می‌آید، برد و باخت نیز مطرح است و چون یک نوجوان تحمل شکست را ندارد، با شکست در رقابت‌های قهرمانی ا عتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و دیگر هیچ انگیزه‌ای برای ادامه رقابت نخواهد داشت. بنابراین انجام ورزش‌های سنگینی مثل بوکس در حد قهرمانی اصلا برای رده سنی نوجوان توصیه نمی‌شود و از نظر روانی می‌تواند در زندگی ورزشی و اجتماعی ورزشکار تبعات نامطلوبی را در پی داشته باشد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: شاید بعضی از نوجوانان به نتایج خوبی نیز در مسابقه‌های قهرمانی دست پیدا کنند، اما به هر صورت فشاری که از نظر فکری و ذهنی برای برد مسابقه در این رده سنی به نوجوان وارد می‌شود، مخرب است و زندگی وی را تحت شعاع قرار می‌دهد.