میزان مصرف نمک درکشوردوبرابرحداستاندارداست

تازه ها

میزان مصرف نمک درکشوردوبرابرحداستاندارداست

نظرات ()

 معاون بهداشت وزارت بهداشت؛
  میزان مصرف نمک در کشور دو برابر حد استاندارد است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان مصرف نمک در کشور ما دو برابر حد استاندارد جهانی است.

به گزارش خبرنگار وب دا؛ دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته اطلاع رسانی تغذیه بیان کرد: 80 درصد مردم نمک را بی رویه و بر سر سفره های خود مصرف می کنند و باید این عادت اصلاح شود.

وی با بیان این که نمک باعث بالا رفتن فشار خون و در نتیجه مرگ می شود، افزود: 81 هزار مرگ در کشور سالانه مرتبط با فشار خون است. بنابراین باید مواد غذایی شور، از جمله سبزیجات شور، تنقلات شور، غذاهای آماده در وعده های غذایی به حداقل برسد و یا به عبارتی مصرف غذاهای شور کنترل شود. ضعف، استئوپروز، افزایش قند و چربی، فشار خون، چاقی، دیابت، سکته های قلبی و مغزی در اثر عادات غذایی غلط، مصرف بی رویه نمک و کم تحرکی است.

معاون بهداشت با اشاره به این که مصرف بی رویه نمک و چربی و کم تحرکی باعث بروز بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت و سکته های قلبی و مغزی می شود عنوان کرد: مصرف روغن مایع بهتر و مفیدتر از روغن جامد است. برای مصرف روغن مایع باید به تاریخ تولید و انقضاء میزان اسید چرب و ترانس روغن دقت نماییم.

وی افزود: اسید چرب اشباع روغن مایع باید حداکثر 25 درصد و ترانس 5 درصد داشته باشد. ما باید از مصرف مارگارین، کره، روغن جامد که هم ترانس بالا و هم اسید چرب بالا دارد بپرهیزیم. درست است که 20 تا 30 درصد کالری مورد نیاز بدن ما از طریق روغن تامین می شود اما نباید در خوردن آن زیاده روی شود.

وی افزود 15 میلیون نفر در کشور ما دارای چربی خون بالا هستند. چربی خون بالا در بدن، مقاومت بدن در برابر انسولین را افزایش می دهد و در نهایت باعث بروز دیابت می شود. همچنین باعث بروز سکته های قلبی و مغزی و انواع سرطان ها می شود. بنابراین باید مصرف روغن را کاهش داده و یا از روغن مایع برای پخت استفاده کنید.

 

مصرف روزانه 1000 میلی گرم کلسیم ضروری است.

دکتر سیاری با تاکید بر مصرف روزانه شیر اضافه کرد: زنان باردار و زنان شیرده، کودکان و افراد در سن رشد و بلوغ و سالمندان باید روزانه 1200 تا 1300 میلی گرم کلسیم بگیرند. برای تامین پروتئین نیز باید شیر مصرف شود، توصیه می شود شیر مصرفی کم چرب (1.5 درصد) استرلیزه و پاستوریزه باشد.

 

توصیه سازمان جهانی بهداشت به مصرف 5 واحد میوه و سبزی در روز

معاون بهداشت با اشاره به این که تولید سبزیجات در کشور ما بسیار زیاد است بیان کرد: با توجه به تولید انبوه میوه و سبزی در کشور باید فرهنگ درست مصرف کردن سبزیجات را در کشور نهادینه کنیم مردم باید در طول روز 5 واحد میوه و سبزی استفاده کنند. با مصرف میوه و سبزیجات بسیاری از بیماری ها کاهش یافته و سطح سلامت جامعه ارتقاء می یابد.

وی افزود: کم تحرکی باعث افزایش وزن و چاقی و در نتیجه سکته قلبی یا مغزی می شود و تحرک مناسب از افزایش قند، کبد چرب، سرطان سینه و رحم در خانم ها و از سرطان پروستات در آقایان پیشگیری می کند.

دکتر سیاری با تاکید بر داشتن تحرک و انجام ورزش گفت: با ورزش کردن از یبوست، افسردگی، دیابت، چاقی، انواع سرطان ها، کبد چرب و سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می شود.

وی با بیان این که در هنگام ورزش کردن هورمون آندروفین ترشح می شود، گفت: این هورمون باعث بروز لذت و شادی در فرد می شود در نتیجه از افسردگی نیز پیشگیری می شود.

معاون بهداشت در ادامه یادآور شد: ورزش کردن همچنین باعث جلوگیری از استئوپروز، کمردرد، سنگ کیسه صفرا، آرتروز و پادرد نیز می شود. بنابراین هیچ دارویی به اندازه ورزش، سودمند و بدون عوارض نیست./