14 مهر روز دامپزشک و دامپزشکی

تازه ها

14 مهر روز دامپزشک و دامپزشکی

نظرات ()

 

آیا می دانید ؟

 ( به بهانه ی 14 مهر روز ملی دامپزشک

و آغاز هفته ی دامپزشکی و مظلومیت این رشته در کشورمان )


شما فکر می کنید دامپزشکان افرادی دوست داشتنی هستند که فقط حیوانات خانگی را درمان می کنند؟
پس با ما به قرن ۲۱ بیایید،به دنیای شگفت انگیز دامپزشکانی که با وجود تبحر و تخصص در طب حیوانی به همان میزان در سلامت نسل بشر کوشا هستند. "


آيا مي دانيد سال ۲۰۱۱ به پيشنهاد فائو به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تاسیس اولین دانشکده ی دامپزشکی فرانسه و اهمیت این رشته از سوي همه ي كشورهاي جهان به نام سال جهاني دامپزشكي نامگذاري شده بود ؟

آیا می دانید بنا بر تعریف‌ سازمان‌ بهداشت‌ جهانی‌ هدف‌ نهایی‌ دامپزشكی‌ درمان‌ حیوانات‌ نیست‌ بلكه‌ دقیقاً تأمین‌ مواد غذایی‌ و بهداشت‌ انسان‌ می‌باشد ؟

آیا می دانید رشته ی دامپزشکی مانند پزشکی عمومی درگاهی است که شما را به بالغ بر پنجاه رشته ی دکترای تخصصی در رشته های پزشکی و دامپزشکی وارد می کند ؟

آیا می دانید برای هر پیشرفت علمی جدید در حوزه ی انسانی ، ابتدا تحقیقات گسترده ی علمی در حوزه ی دامپزشکی انجام می شود ؟ بعنوان مثال پیوند کبد در انسان ابتدا توسط دامپزشکان در حیوان تجربه و پس از موفقیت در انسان انجام شد، شبیه سازی انسانی و استفاده از سلولهای بنیادی ابتدا روی حیوانات آزمایشهای پایه ای و اصلی انجام می شود ....

آيا مي دانيد بسياري از واكسنهاي مورد استفاده در پزشكي توسط دامپزشكان متعهد و با تجربه ساخته و توليد مي شود ؟

آيا مي دانيد انستیتو تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی واقع در حصارک کرج و یا انستیتو پاستور به عنوان مراکز تحقیقات کشور مرهون تلاش مستمر دامپزشکان است، که در آنها انواع واکسنهای مصرفی انسان و دام تولید می‌گردد؟

آیا می دانید هر روز تغذیه ی شما از محصولاتی هست که با نظارت و تائید دامپزشکان به به بازا عرضه می شود ؟ ( شیر - پنیر - کره ـ ماست ـ گوشت قرمز - سفید ( گوشت مرغ و ماهي ) ـ دوغ - تخم مرغ - سوسیس ، كالباس و ساير فرآورده هاي گوشتي و لبني .....)

آيا مي دانيد تکنیکهای به کار رفته در درمانهای دارویی و جراحی این رشته همان تکنینکهای به کار رفته در پزشکی می‌باشد؟


آيا مي دانيد دانشجوی رشته ي دامپزشكي در علوم پایه پزشکی بنیه ی علمی خوبی دارد و حتی در دوره های تخصصی علوم پايه ي پزشكي نظير ایمونولوژی، ویروس شناسی ، تغذيه ، ژنتيك و... همپای فارغ التحصیلان پزشکی شرکت کرده و موفق نیز می شوند؟

آیا می دانید دانشگاه تهران عمری هشتاد ساله دارد و آیا می دانید دانشکده ی دامپزشکی عمری بیش از این دارد ؟ و آیا می دانید دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه تهران در سطح جهانی دارای رتبه ی دو رقمی بوده و جز یکصد دانشکده ی برتر دنیا قرار دارد و این در حالی است که بسیاری از دانشگاه های دیگر ایرانی و منطقه ای رتبه ای سه و چهار رقمی در این لیست دارند ؟

آیا می دانید از 25 نفر چهره ی ماندگار رشته ی پزشکی در کشور 9 نفر دامپزشک هستند ؟

آیا می دانید در سطح جهان بسیاری دامپزشکی را معادل حیات پزشکی و زیست پزشکی می دانند ؟

آیا می دانید در دانشگاه های معتبر دنیا ، دامپزشکی و تخصص های آن در صدر رشته های علمی و و مورد توجه نخبگان علمی دنیا قرار دارد ؟

آيا مي دانيد دامپزشكان مي توانند در برخي كشورها نظير اتريش ، آمريكا و ... با مدرك پايه ي دكتراي دامپزشكي در دوره هاي تخصصي رشته هاي پزشكي نظير چشم پزشكي ، مغز و اعصاب ، جراحي عمومي انساني به ادامه ي تحصيل بپردازند ؟

آیا می دانید دامپزشكی‌ علم‌ شناخت‌ بیماری های‌ دامی‌ اعم‌ از بیماری های‌ مشترك‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ یا بیماری های‌ خاص‌ دام‌، پیشگیری‌ از بیماری ها و همچنین‌ علم‌ تغذیه‌ انسان‌ و دام‌ می‌باشد؟

آیا می دانید بيش از 850 بيماري مشترك بين انسان و دام تاكنون گزارش شده است كه دامپزشكان در جلوگيري از ابتلاء انسانها و دامها نقش ارزنده اي دارند ؟

آيا مي دانيد كه طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت سالانه بالغ بر ۵۵ هزار نفر در دنيا بر اثر ابتلا به بيماري هاري كه يك بيماري ۱۰۰ درصد كشنده هست جان خود را از دست مي دهند ؟

آيا مي دانيد ایران جزو کشورهایی بود که بهترین عملکرد رو در زمان شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشت وما این موفقیت رو مدیون چه قشری هستیم! و برای زنده موندن خودمون یا خونوادمون در برابر اين بيماري و ساير بيماري هاي تغذيه اي و مشترك بين انسان و دام از چه كساني تشكر كنيم ؟ (اما افسوس كه نه حیوانات می تونن تشکر کنن و نه آدما می دونن که باید از چه کسایی تشکر کنن)

آیا می دانید از لحاظ مادی دامپزشکی جزء ۳ شغل پر درآمد دنیا می باشد؟

آیا می دانید در انگلیس دامپزشکی جزء چند رشته ی معدودی می باشد که برای ورود به این رشته باید در کنکور سراسری شرکت کرد؟

آیا می دانید دامپزشکی در آمریکا جزء ۳ رشته ی مطرح و مهم در این کشور می باشد ؟


آيا مي دانيد دامپزشكی در واقع در تقاطع راه پزشكی و كشاورزی قرار گرفته و در روابط میان انسان و حیوان نقش مهمی را ایفا می كند؟



و اما سخن پایانی :
" دامپزشکی ، حرفهای است که به آن افتخار میکنیم"

*********************************************

۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی بر سربازان گمنام عرصه ی سلامت مبارک باد


دامپزشكي: ارتقاء سلامت ، ایثار ، مسئوليت ، فداکاری ، بهداشت و سلامت جامعه

دامپزشكي : سختی کار و رفاه انسانها

دامپزشكي : تواضع و اخلاص و روحيه ي خاص