سردرد

تازه ها

سردرد

نظرات ()

سردرد یا HEADACHE را جدی بگیریم.

امروزه در سرتاسر جهان تعداد زیادی از افراد به انواع سردرد مبتلا هستند. سردردها نشانه   و علائم مختلفی دارند که با توجه به علائم و نشانه های بیمار به انواع مختلف تقسیم می شوند و درمان های مختلف برای هر یک از این نوع سردرد، منفاوت است.

1-سردردهای تنشی

این نوع سردرد، شایع است و علائم آن شامل سفتی عضلانی و درد خفیف تا متوسط هستند که ممکن است ساعتها در پشت گردن و سر تداوم پیدا کند. در این موارد اختلالات عصبی معمولا وجود ندارند . تهوع استفراع وجود ندارد. درمان شامل پرهیز از تنش عصبی، استراحتف ماساژ نواحی درگیر، استفاده از آب گرم و یا یخ و داروهای ضد التهابی و آرامبخش های ضعیف می باشد.

سردرد میگرن=migraine

وازه میگرن نوعی اختلال عصبی و گاها ناتوان کننده را بیان می کند که با حملات دوره ای سردرد و اختلالات عصبی مشخص می شود.

میگرن ممکن است در دوران کودکی شروع شود. در نوجوانی به اوج برسد و با افزایش سن، کاهش پیدا کند.

میزان شیوع سالانه  آن در زنان 17 درصد و در مردان 6 درصد است.

به منظور درمان، از داروهای  ساده  مسکن، مانند  ACETAMINOPHEN/IBOPROFEN/  و یا در صورت نیاز به سایر داروهای دسته دارویی NSAIDS استفاده می شود. در صورتیکه میگرن  شدید و یا دارای دفعات ناراحت کننده زیاد باشد ، می توان از داروهای پرقدرت مانند مشتقات دوپامین، تریپتانها و ... استفاده کرد. سایر علائم میگرن مانند تهوع همراه آن را می توان با داروهی ضد تهوع مانند PROMETHAZINE درمان کرد.

سردرد خوشه ای =CLUSTER HEADACHE

این نوع سردرد شامل وجود یک سردرد شدید، درد یک طرف سر ، پشت سر و یا اطراف یک چشم است.ممکن است چندین بار در یک روز فرد را درگیر کنند و سپس بعد از آن ، به مدت چند ماه ایجاد نگردند. این نوع سردرد ممکن است در هنگام خواب بروز کند و بعد از چند دقیقه به اوج خود برسد. علت اصلی نامشخص است .اما ممکن است به دلیل به هم خوردن نظم فیزیولوژی بدن در هنکام خواب باشد.

درمان  این نوع سردرد بسته به علائم فرد مانند سردردهای میگرنی صورت می گیرد.

سردرد صاعقه وار=THUNDERCLAP HEADACHE

شروع سرددرد به صورت ناگهانی و شدید است که می بایست مانند هر درد دیگری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گیرد.

سردرد  وجود دردی جدید و یا قدیمی در ناحیه جمجمه (سر) می باشد که می بایست تحت بررسی قرار گیرد. انواع سردرد امروزه به انواع داروهای کنترل کننده و سداتیو پاسخ می دهند. دوری از تنش و عصبانیت و هیجانات تا حد قابل قبولی در کنترل سردرد مهم می باشد.

مسئله نگران کننده وجود یک حالت غیر طبیعی و اورژانسی در بدن است که مسبب سردرد است.

حالاتی مانند وجود تومور مغزی، آنوریسم های خطرناک  مغزی، حوادث عروق مغزی و پیش درآمد سکته های مغزی، خونریزی های شریانی، وریدی مغز، افزایش ناگهانی فشار خون و یا فشار داخل جمجمعه که همگی از عوامل نگران کننده و تهدید کننده حیات بیمار است.

گاها شاید رویدادهای متعددی هستیم که فردی که سردردهای خود را جدی تلقی نکرده است به یک حمله گذرای مغزی و یا سکته پابرجای مغزی روبه روشده است. صدمات عروقی داخل مغز ممکن است به فرد فرصت درمان را نداده و منجر به مرگ فرد و یا صدمات پابرجای فیزیکی شوند. خونریزی های و حوادث ترومبوآمبولیسم درون مغز تهدید کنده حیات و سلامت فرد هستند و درصورت عدم درمان به موقع ، ممکن است به مرگ بیمار ختم شوند.

فشار خون پدیده جهان امروز، یکی از اصلی ترین علل صدمات نواحی مغز می باشد که دارای تاثیرات حاد و مزمن بسیاری بر تمام ارگان های بدن می باشد. در صورت کنترل  به موقع و پیگیری دقیق، می توان تا حد قابل قبولی از  عوارض ایجاد شونده توسط این بیماری جلوگیری کرد.

پس در صورت وجود سردرد می بایست تمامی عوامل منجر شونده به سردرد کنترل و درمان به موقع  شوند تا از صدمات ایجاد کننده ، جلوگیری به عمل آید.