ام اس

تازه ها

ام اس

نظرات ()

آیا بیماران ام‌اسی می‌توانند بچه‌دار شوند؟

یکی از سوالاتی که بیماران ام‌اسی می‌پرسند درخصوص داشتن فرزند است. فرد جوانی که مبتلا به ام‌اس شده و تحت درمان است، تصمیم به ازدواج دارد و می‌خواهد بداند که آیا این بیماری مانعی برای بچه‌دارشدن نیست و این که بیماری ام‌اس واگیر دارد یا خیر و آیا ممکن است که فرزند یا همسرش مبتلا شوند؟

نکته اول این‌که بیماران ام‌اس می‌توانند ازدواج کنند و ممانعتی در این کار وجود ندارد. اما قبل از ازدواج باید صادقانه این بیماری را به اطلاع همسر آینده‌شان برسانند، با وجود این‌که این بیماری براحتی کنترل می‌شود، ولی گاهی اوقات ممکن است منجر به ناتوانی هم بشود. استرس باید در این بیماری کنترل شود، زیرا باعث بدتر شدن حال بیمار می‌شود.

در پاسخ به این که این بیماری به بچه سرایت می‌کند یا خیر؟ باید گفت احتمال این که این بیماری به فرزند انتقال پیدا کند زیاد است.

اگر بگوییم از هر 100 هزار نفر یک نفر مبتلا به ام‌اس می‌شود، فردی که مبتلا به ام‌اس است، احتمال این‌که فرزندش هم مبتلا شود پنج درصد است بنابراین ما توصیه نمی‌کنیم، افراد ام‌اسی خیلی بچه بیاورند و یک یا دو فرزند کافی است.

بیماری طی حاملگی کنترل خوبی پیدا می‌کند و خطر بیماری ام‌اس کمتر می‌شود بنابراین بهتر است خانم‌ها در سنین پایین‌تر بچه‌دار شوند و نکته بعدی این‌که قبل از بچه‌دار شدن حتماً با پزشک مشورت کنند.

موارد ممنوعه
چای – قهوه – نسکافه – قند و شکر – شیرینیجات قنادی – سس – رب – هرچیزی که با قند و شکر تهیه شده باشد – انواع ترشیجات سرکه – شور – لبنیات – مرغ و تخم مرغ ماشینی – عدس – سیب زمینی – برنج سفید - گردو – آب یخ تنقلات مصنوعی – انواع غذاهای ساندویچی – گوشت گاو و گوساله – ماهی – همراه غذا مایعات – نوشابه های گاز دار کلیه غذاهای سردی بخش و اسیدی – پرخوری – دیر خوابیدن – سرو صداهای بلند – نورهای چشمک زن – مکان های شلوغ و پر سر و صدا – میوه جات ترش و کال – گوجه فرنگی – بادمجان – نجویدن غذا – بد و بی موقع غذا خوردن .
● انواع صبحانه برای این گونه بیماران
▪ کره بادام زمینی + عسل + یک عدد میوه رسیده . شیرین.
▪ خامه گیاهی یک قاشق غذا خوری + عسل یک قاشق غذا خوری + یک عدد میوه رسیده و شیرین.
▪ تخم مرغ بومی یک تا دو عدد آب پز+ ۳ قاشق غذا خوری روغن زیتون + ۳ تا ۵ عدد خرمای رطب.