سردرد (1) Headache

تازه ها

سردرد (1) Headache

نظرات ()

سردرد  Headache

 

 

 

 

 در این بخش به بررسی دو نوع سردرد (تنشی و خوشه‌ای) می‌پردازیم، اما نخست بهتر است تعریفی از سردرد داشته باشیم. هرگونه درد درون جمجمه‌ای را (خواه تمام سر را در بر بگیرد یا اینکه موضعی باشد) سردرد می‌نامند. البته بافت مغز نسبت به درد حساس نبوده و گیرنده درد ندارد، اما رگهای درون جمجمه و پوشش مغز (مننژ) می‌تواند با تحریک اعصاب  جمجمه‌ای ایجاد درد کند. تحریک پوست سر و صورت و گردن، رگهای برون جمجمه ای و پوشش سینوس‌ها (سینوزیت) هم از علل پیدایش سردرد هستند.

 

 

 

 سردرد تنشی Tension Headache

این گونه سردرد بیش‌ترین گونۀ سردردها را در بر می‌گیرد. این سردرد را به نام سردرد کششی (کشش ماهیچه‌های سر) یا سردرد مزمن روزانه (سردرد عصبی) هم می‌نامند. علت پیدایش سردرد، گرفتگی ماهیچه‌های سر، صورت،گردن و شانه می‌باشد.  از علت‌های که باعث گرفتگی ماهیچه می‌شود، می‌توان به فشارهای روانی (استرس) مانند هیجان، اضطراب، افسردگی و خستگی ناشی از کارهای روزانه اشاره کرد.

در این گونه سردرد نشانه‌های چشمی وجود ندارد، اما حالت تهوع بدون استفراغ وجود دارد. درد آرام‌تر از میگرن بوده، وارون (برخلاف) آن معمولاً همۀ سر را در برمی‌گیرد. سردرد به طور معمولی از ناحیۀ پیشانی، شانه یا گردن شروع شده، کم‌کم همه جای سر را فرا می‌گیرد. در این هنگام فرد احساس فشار و سنگینی در سر می‌کند . سردرد ممکن است چندین روز به درازا بکشد. جالب است بدانید، این نوع سردرد در روزهای تعطیل آخر هفته بهبود می‌یابد که نشانۀ تنش ناشی از کارهای روزمره است.

درمان

در نخستین گام باید به بیمار آرامش خاطر داد که هیچگونه گرفتاری مغزی ندارد. بهترین درمان پرهیز از فشارهای روانی و عامل تنش‌زا (استرس) است . در صورت لزوم می‌توان از داروهای آرامبخش و یا انواع مسکن استفاده کرد.

 

سردردهای خوشه‌ای Cluster Headache  

این سر درد را "هیستامینی"، "کلاستر" یا (نشانگان هورتون) Horton Syndrom هم نامیده‌اند. این نمونه بیشتر در مردان پدیدار  می‌شود. از ویژگی های سردرد خوشه‌ای این است که بیمار ممکن است فقط یک یا دو ماه دچار این سر درد بوده، بقیه سال یا حتی برای چندین سال هم هیچ‌گونه گرفتاری نداشته باشد. در طول مدتی که بیمار دچار این سردرد مزاحم است، چندین حملۀ پی‌درپی در درازای هفته رخ می‌دهد. این سردرد بیشتر شب هنگام آشکار شده، بیمار را خواب زده می‌کند، دورۀ آن کوتاه بوده و پس از 30 تا 90 دقیقه بهبودی می‌یابد. سردرد همیشه یکطرفه بوده، پشت کاسۀ چشم، ناحیۀ پیشانی و گیجگاهی را فرا می‌گیرد. درد با پرخونی چشم، اشک‌ریزش و آبریزش بینی همراه است. به هنگام درد ماده‌ای به نام "هیستامین" در خون زیاد می شود. این بیماری بیشتر در کسانی‌که آشامیدنی‌های الکلی می‌نوشند، دیده می‌شود.

درمان

همراه با ننوشیدن الکل از داروهای آنتی (ضد) ‌هیستامینی، کورتون، ضددرد و مسکن نیز کمک گرفته می‌شود.