سردرد (2) Headache

تازه ها

سردرد (2) Headache

نظرات ()

در شماره قبل مطالبی در مورد سر درد و شناسایی آن نوشتیم. در این شماره نگاهی به سه گونه دیگر سردرد داریم.

سر درد برآمده از سینوس‌ها و بینی

سینوس‌ها حفره‌های استخوانی در پیرامون بینی و ناحیۀ پیشانی هستند که درونشان آکنده از هوا است. کار سینوس‌ها گرم و نم‌دار نگه داشتن هوای تنفسی است. پوشش درونی بینی و سینوس‌ها نسبت به درد حساس هستند. عفونت، التهاب و دیگر روندهای تحریکی که منجر به پیدایش بیماری سینوزیت Sinusitis می‌شوند، موجب رویداد سردردی می شوند که خود را در ناحیه پیشانی، گونه‌ها و کمان ابرو آشکار خواهد کرد. گرچه بسیاری از مردم، سردردهای خود را ناشی از سینوزیت می دانند که در حقیقت این‌گونه نیست و برای تشخیص درست و درمان سردرد باید نزد پزشک رفت.

درمان:

بهره جستن از داروهای آنتی بیوتیکی (پادزی)، ضد دردها، داروهای ضد احتقانی  (دکونژستانت)، بخور دادن گرم مانند اوکالیپتوس، و گاهی هم داروهای ضد هیستامینی (آنتی هیستامین).

 

سردرد ناشی از ستون مهره‌های گردنی

آرتروز بندها و ساییدگی (DJD) مفصل مهره‌های گردنی پس از 50 سالگی پدیده نسبتاً فراوانی است . درد این بیماران در ناحیۀ پشت سر و بالای گردن احساس می‌شود. درد با کار بیشتر شده و با استراحت کاهش می‌یابد. البته ضربه به مهره‌ها و جابجایی آنها نیز سبب سردردهای شدیدی می‌شود.

درمان:

فیزیوتراپی گردن، به‌کار بردن حولۀ گرم بر روی گردن ، کاربرد داروهای ضد التهابی (استروییدی و ساده) و مسکن ها به صورت خوراکی ، تزریقی و مالشی.

 

سردرد برآمده از چشم

هنگامی که دید کسی، دچار اختلال باشد و به‌دست چشم پزشک یا بینایی سنج اصلاح نشود، وی گرفتار سردرد شدیدی خواهد شد. در کودکان عیب‌های انکساری چشم Miopia, Hypermetrop, Astigmatism (نزدیک بینی، دوربینی، آستگماتیسم) سبب پیدایش سردرد در ناحیۀ پیشانی (و گاهی پشت سر) به‌ویژه هنگام خواندن یا دیدن تلوزیون  می‌شود. هنگامی‌که نوری شدید بر چشم شخص بتابد (نور خورشید، تلوزیون یا کامپیوتر) درد از ناحیۀ چشمان و پیشانی آغاز شده، سپس به پشت سر جابجا می‌شود. آب سیاه (گلوکوم) نیز از دیگر بیماری‌هایی است که سبب درد شدید در ناحیۀ چشم و پیشانی می شود. در نوع حاد آن ممکن است تهوع و استفراغ هم دیده شود. علت آن بالا رفتن فشار کرۀ چشم است.

 درمان:

هرگونه عیب چشمی باید به‌دست چشم پزشک تشخیص داده شده، درمان مناسب آن انجام پذیرد.