حساسیت (آلرژی) درطب سنتی اسلامی

تازه ها

حساسیت (آلرژی) درطب سنتی اسلامی

نظرات ()

آلرژی یا حساسیت  بیماری است که  در فصول بهار و پاییز به حداکثر میزان خود میرسد در کتب طب سنتی علت آنرا افزایش صفرا در بدن و یا ابتلا به سوء مزاج صفراوی  با علائمی مانند:  خارش -  التهاب -  سوزش – قرمزی - آبریزش بینی و چشم ذکر کرده اند

برای فرو نشاندن علائم افزایش صفرا در بدن به کمک نسخه‌های گیاهی و روش‌های پاکسازی به کنترل میزان صفرا در بدن پرداخته سپس با ایجاد تعادل در بدن به دفع اخلاط زائد و کنترل ودرمان بیماری باید کمک کرد.

در صورتی که فردی مبتلا به یبوست باشد میزان باز جذب صفرا در انتهای روده بیشتر شده و در نتیجه انسان  را به سوء مزاج صفرا دچار می‌کند و بدین ترتیب میزان صفرای بدن بیمار از حد مجاز بیشترشده و این مسئله موجب تقویت علائم آلرژی یا حساسیت فصلی می‌شود البته باید به این نکته توجه شود که پاکسازی بدن از صفرای زائد ضمن فرو نشاندن علائم مشابه آلرژی می‌تواند به شادابی و طراوت پوست و همچنین کاهش زردی پوست نیز کمک کند.

جهت پاکسازی صفرا از سه بعد کنترل تولید صفرا، دفع صفرای زائد و درمان توازن تولید و دفع باید به قضیه نگاه کرد.

لذا جهت کنترل تولید صفراباید از خوردن غذاها و مواد خوراکی مانند: غذاهایی با ادویه زیادو تند- انواع سس‌ها- مواد غذایی سرخ کردنی شکلات غذاهای حاضری و فست ‌فود باید پرهیز کرد که این مهم از جمله ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌ها است که باعث بهبود علائم آلرژی است و امروزه این شیوه‌ها توسط بسیاری از اطبای طب جدید نیز برای پیشگیری از عود کردن آلرژی‌ها و کنترل حساسیت به بیماران توصیه می‌کنند چرا که کنترل میزان مواد تولیدکننده صفرا در بدن و دفع صفرای اضافه از بدن با شیوه‌های طبیعی و تنظیم ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن از جمله شیوه‌هایی است که به درمان آلرژی کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که طبع خلط صفرا، گرم وخشک است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله با این طبع می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد مانند خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران خورانید. همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار و کاهو نیز بسیار مفید میباشد.

برخی گیاهان دارویی مانند گل ختمی واسفرزه نیزخاصیت تنظیم‌کنندگی و متعادل‌ سازی عملکرد سیستم ایمنی را دارند. این قبیل گیاهان که معمولاً دارای طبع سرد می‌باشند چه بصورت خوراکی ویا استعمال موضعی می‌توانند در فرو نشاندن علائم آلرژی بسیار موثر باشند.

درصورتی که فردی مبتلا به یبوست باشد میزان باز جذب صفرا در انتهای روده بیمار بیشتر شده و در نتیجه بیمار را به سوء مزاج صفرا دچار می‌کند و بدین ترتیب میزان صفرای بدن بیمار از حد مجاز بیشتر شده و این مسئله موجب تقویت علائم آلرژی می‌شود

برای افرادی که دارای یبوست می‌باشند توصیه می‌گردد صبح‌ها یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک فنجان آب داغ به صورت ناشتا میل کنند.این نسخه علاوه بر اینکه سبب اجابت مزاج و خوش رنگی پوست می‌شود، می‌تواند مواد زائد تجمع یافته در زیر پوست را نیز به سمت بیرون کشانده و به مرور سبب فرو نشاندن علائم آلرژی شود.