دامنه کاری و موقعیتهای شغلی فیزیک پزشکی

تازه ها

دامنه کاری و موقعیتهای شغلی فیزیک پزشکی

نظرات ()

از دید کاری می توان فیزیک پزشکی را به ۳ بخش تقسیم کرد.

۱- کارهای بیمارستانی و بالینی

۲-کارهای آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه و مراکز آموزشی و سازمانهای مرتبط

۳-کارهای پژوهشی و صنعتی در شرکتها و سازمانهای صنعتی و خدمات پزشکی

فیزیک پزشکی رشته ای است که دامنه بسیار گسترده ای دارد و حد و مرز خاصی برای این رشته نمی توان متصور بود. از جمله فعالیتها و گرایشهای این رشته می توان به موارد زیر اشاره نمود.

پرتودرمانی

پزشکی هسته ای

بیوالکترومغناطیس و کاربرد آن در پزشکی

پردازش سیکنالهای حیاتی انسان

کاربرد امواج فراصوت در پزشکی مانند سونوگرافی

پردازش تصویرهای پزشکی

رادیولوژی

حفاظت در برابر پرتوها و رادیوبیولوژی

ام آر آی و میدانهای مغناطیسی در پزشکی

کاربرد نور و لیزر در پزشکی

دستگاههای مکانیکی و الکترونیکی پزشکی و کاربرد آنها

کاربرد روشهای مکانیکی در پزشکی

و...

در واقع وسعت این رشته به اندازه وسعت فیزیک می باشد و هر چیزی در دانش و فناوری که از دیدگاه فیزیکی در پزشکی کاربرد پیدا کند را شامل خواهد شد. در واقع رشته ای است کاربردی که کابرد فیزیک را در پزشکی بیان می کند. در برخی کشورها در سطوح آموزشی کارشناسی ارشد و دکتری این رشته دارای گرایش هایی می باشد. در ایران و در سطوح ارشد و دکتری اسما گرایش خاصی را نخواهیم داشت. اما دانشجویان با توجه به انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله خود و تعیین استاد راهنمای مربوطه در واقع به نوعی گرایش کاری و پژوهشی خود را تعیین می کنند.

در کارهای بیمارستانی فارغ اتحصیلان معمولا با سمت های زیر در بیمارستان یا مراکز درمانی کار خواهد نمود:

۱- فیزیسیست در بخش پرتو درمانی، که مسئول تهیه طراحی درمان بیماران، اطمینان از کارکرد درست دستگاههای پرتو درمانی و کنترل کیفی آنها طبق برنامه های از پیش تعیین شده و پایش محیط از دید آلودگی به پرتوهای یونیزان می باشد.

۲- مسئول فیزیک بهداشت در کل بخشهای بیمارستان، که باید میزان آلودگی به پرتوها و مواد رادیو اکتیو را در همه بخشها به ویژه بخشهای رادیولوژی،پزشکی هسته ای و پرتو درمانی را اندازه گیری بنماید. همچنین وظیفه طراحی حفاظ و راهکارهای جلوگیری از تابشگیری و در معرض قرار گرفتن مواد پرتوزا را بر عهده دارد و باید به کارکنان بخشهای نامبرده شده آموزشهایی در رابطه با کاهش پرتوگیری خودشان و بیماران ارائه دهد. همچنین مسئول کنترل کیفی کارکرد دستگاههای رادیولوژی و رادیوگرافی و آموزش تکنینکها تازه و مناسب کار با این دستگاهها به تکنسینهای مربوطه می باشد.

۳-فیزیسیست بخش پزشکی هسته ای، که مسئول نظارت بر کلیه فرآیندهای تولید رادیو دارو، اندازه گیری اکتیویته آن، کنترل کیفی هر روزه دستگاههای پزشکی هسته ای مانند اسپکت و پت اسکن و آشکارسازها و شمارشگرها می باشد . همچنین وظیفه پیدا و اجرا نمودن روشهای بازسازی تصویرهای پزشکی هسته ای جدید و کارآمد را بر عهده دارد. به علاوه وظایف یک مسئول فیزیک بهداشت را در بخش پزشکی هسته ای بر عهده دارد.