کپسوله کردن داروها

تازه ها

کپسوله کردن داروها

نظرات ()

به نام خدا

کپسوله کردن دارو

معرفی

یکی از مهم­ترین سیستم­های دارورسانی موادی هستند که با پوشاندن داروها، آنها را در حین عبوردر بدن محافظت می­کنند. این مواد پوشش­هایی در اطراف دارو تشکیل می­دهند و رهایش تنظیم شده دارو در اثر عبور از این مواد، هنگام توزیع به بافت­های بدن روی می­دهد. حتی اگر این پوشش از بین برود دارو باز هم به رهایش خود ادامه می­دهد.

کاربرد

کپسوله کردن دارو بوسیله­ی نانوذرات جهت درمان برخی بیماری­های عصبی، انتقال مستقیم مواد دارویی به مغز از طریق عبور از سد خونی مغزی، و به چشم از طریق غشای خونی شبکیه نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. کاربردهای این سیستم­ها در بیماری­های چون سرطان، پارکینسون، هانتینگتون، آلزایمر، ALS و ناراحتی­های چشمی می­باشد.

البته کپسوله کردن دارو برای درمان بیماری­های تمام بخش­های مختلف بدن قابل استفاده می­باشد.

محصول تجاری شده

شرکت Neurotech فرمولاسیون کپسوله­ای جهت درمان بیماری­های چشمی ساخته است. در این فرمولاسیون از یک غشاء نیمه تراوا جهت پوشش­دار کردن سلول­ها استفاده شده است که در آن به مواد درمانی که بوسیله سلول­ها ساخته می­شود اجازه عبور از غشا داده می­شود و در عین حال غشاء، سلول­ها را از دسترس سیستم ایمنی دور نگه می­دارد. این فرآورده روکش­دار شده از طریق یک وسیله کاشته شده در چشم آزاد گردیده و باعث آزاد شدن ماده­ی درمانی بطور مداوم از سلول­های زنده می­شود.

شرکت کانادایی Advectus Life science یک سیستم دارورسانی بر پایه ذرات نانومتری برای درمان سرطان­ها و تومورهای مغزی ساخته است. دارو بصورت داخل وریدی تزریق شده و در جریان خون به گردش در می­آید. این کار باعث می­شود که یک اثر پوشاننده شبیه آنچه که کلسترول LDL باعث عبور دادن دارو از سد خونی مغزی می­شود، انجام بگیرد.     

منبع: نانوفناوری در پزشکی، دارورسانی وکاربردهای آن، کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو