استفاده از فولرین ها در دارورسانی هدفمند

تازه ها

استفاده از فولرین ها در دارورسانی هدفمند

نظرات ()

به نام خدا

چند روز بود که نتونسته بودم بیام چیزی بنویسم، ببخشید!!!

استفاده از فولرین ها در دارورسانی هدفمند

تعریف

فولرین­ها ساختارهایی با اسکلت مزدوج هستند که غالبا به شکل ساختارهای کروی یا بیضوی توخالی هستند. این ساختارها معمولا با استفاده از روش­هایی مانند تبخیر گرافیت از طریق حرارت دهی مقاومتی، احتراق هیدورکربن های ساده توسط شعله های غنی از سوخت و تشعشع لیزر فرابنفش تهیه می­شوند.

لغت فولرین کل مجموعه مولکول­های توخالی کربنی را که دارای ساختار پنج ضلعی و شش ضلعی­اند، در برمی­گیرد. تعداد اتم های کربن در این مولکول متغیر است. مشهورترین و پایدارترین ساختار فولرین حاوی 60 اتم کربن است( فولرین C60).

کاربرد

فولرین­ها سیستم­های دارورسانی منحصر به فردی را ایجاد کرده­اند که در آن­ها pharmacopheres  به سطح آنها در هر سه بعد متصل شده تا فولرین ها به هدف­های زیستی خود به خوبی متصل شوند و بااین هدف­ها سازگار باشند تا اتم­ها در فضای فولرین­ها به دام بیفتند.

محصول تجاری شده

شرکت آمریکایی C sixty در حال توسعه فناوری دارورسانی بر پایه ی فولرین است که در آن فولرین به آنتی­بادی ها و سایر مواد جهت اتصال به اهداف خود متصل می­شوند. بعضی از محصولات این شرکت در زمینه­ی دارورسانی عبارتند از فولرین­های دارای مواد رادیواکتیو، سیستم های لیپوزومی بر پایه فولرین ها که به نام Bucky some  معروف می­باشند و جهت انتقال یک یا چند دارو مورد استفاده قرار می­گیرند.

 منبع: نانوفناوری در پزشکی، دارورسانی وکاربردهای آن، کارگروه صنعت و بازار ستاد نانو، نانوفناوری پزشکی با ویرایش دکتر رضایت، دکتر سرکار، دکتر امانی و دکتر فریدی مجیدی