چرا عینک آفتابی؟؟؟؟

تازه ها

چرا عینک آفتابی؟؟؟؟

نظرات ()

نيازي نيست که مستقيم به خورشيد نگاه کنيد تا چشمانتان آسيب ببينند، اشعه ماوراء بنفش خورشيد از روي شن، برف، سنگ و آب و تمام سطوح اطراف ما، به طرف چشم منعکس مي‌شود و اثرات مضر خود را بر چشم وارد مي‌کند.
اشعه ماوراء بنفش خورشيد مي‌تواند موجب ابتلا به پيرچشمي و آب‌مرواريد شود، به علاوه سوختگي قرنيه که موجب کوري مي‌شود نيز از شاهکارهاي ديگر اين اشعه است.

بعضي مطالعات اپيدميولوژيک (همه گير شناسي) که برروي ملانوماي چشمي بد خيم صورت گرفته است نشان مي دهد که  افرادي که در سالهاي اوليه زندگي اشان بيش از اندازه در معرض اشعه خورشيد قرار گرفته اند، داراي عوامل خطر  (Risk Factor  )  بيشتري براي ابتلائ به اين نوع تومورها( Neoplasia  )  را دارا مي باشند.بعلاوه چشمان اينگونه افراد در بزرگسالي بيشتر مستعد ابتلا به صدمات ناشي از اشعه ماوراء بنفش خورشيد(مانند آب مرواريد) مي گردد. در مطالعه اي که توسط مؤسسه POLA   درفرانسه و در سال2000 صورت گرفته است مشخص شده است که افرادي که در کودکي بيش از اندازه در معرض نور خورشيد قرار گرفته اند خطرابتلاء به آب مرواريد کورتيکال Cortical Cataract    در آنها 2.5 برابر و خطر ابتلاء به آب مرواريد مرکب چهار برابرو نياز به انجام اعمال جراحي در آنها 2.9 برابر افراد ديگر است .

چشم کودکان در برابر صدمات ناشي از نور خورشيد بسيار آسيب پذير تر از چشم بزرگسالان است. علت اين امر شفاف بودن زياد قرنيه و عدسي در چشم بچه است که امکان عبور بيشتر نور خورشيد را به داخل چشم و رسيدن آسان آن را به شبکيه چشم مي دهد .

چشم هاي رنگي مانند آبي ، سبز روشن و چشم هاي ميشي بيشتر از ساير چشم ها حساس هستند . هر چند عدسي هاي مصنوعي ، پرتوهاي UV  را تصفيه مي کنند ولي افرادي که تحت عمل جراحي آب مرواريد قرار گرفته اند ، بايد اجباراً از چشم هاي خود خصوصاً پس از عمل جراحي ، با عينک آفتابي محافظت کنند .

اگر شما قرار است،ساعات طولاني در هواي آزاد مشغول کار باشيد يا اگر براي برنزه شدن از نور آفتاب استفاده مي‌کنيد، حتماً بايد مجهز به يک کلاه لبه‌دار و يک عينک آفتابي مناسب باشيد.
مهندسان، کارگران، جوشکارها يا حتي کساني که از لامپ‌هاي مخصوص برنزه کردن بدن يا سولاريوم استفاده مي‌کنند، حتماً بايد عينک‌هاي آفتابي که نور ماوراء بنفش را جذب مي‌کند استفاده نمايند.