اخلاق در تجارت

تازه ها

اخلاق در تجارت

نظرات ()

 

ethics in business- اخلاق در تجارت

سریال تاجر پوسان (Merchant of Joseon/ sangdo )که این روزها از شبکه تماشا پخش میشه باعث شد تا به جنبه های مختلف تجارت فکر کنم. عبارتهایی که ابتدا براشون دنبال پاسخ بودم اینها بودن : تاجر موفق ، تاجر با اخلاق ، تجارت سالم، تجارت سودده، خصوصیات یک تاجر؛ دوام یک تجارت .

 

سریال از فیلمنامه خوبی برخورداره که این امر باعث شد بیشتر دنبال نویسنده اش برم " چوی این هو"choi in ho"که سال گذشته به علت سرطان در گذشت دارای جوایز متعددی در زمینه نویسندگی و فیلمنامه نویسی و ترجمه متون می باشد. نام اصلی این سریال اخلاق در تجارت است و محصول سال 2001 کره جنوبی . عبارتها کاملابرام اشنا و تداعی کننده معانی خاصی هستند:

تجارت ، تاجر، مناقصه ، مامور خزانه داری، سهم بازار، رقبا، رشوه، واسطه ها ، قاچاق ، سود و البته زیان

سانگ اوک Im sang ok به عنوان نماینده تاجر بااخلاق و مدیر یک تجارت: از هوش خوبی برخورداره ، قدرت تحلیل بازار و رقبا رو داره و در هر مرحله ای بدون مطالعه و تفکر عملی انجام نمیده ،در کارش نوآوری داره، از کارگرانش قدردانی می کنه ، بین اونها تفاوتی به علت خویشاوندی قایل نیست و در صورت شکست گناه رو به گردن اونا نمیندازه و در صورت موفقیت پاداش مناسبی بهشون میده و اونا رو هم در این موفقیت سهیم میدونه در مقابل کارگرا هم براش احترام زیادی قایلند و از صمیم قلب و نه ازو روی ترس باهاش همکاری می کنند در کل هم معتقده که تجارت به دست آوردن آدمهاست . در کارش افت و خیزهای زیادی دیده میشه از بی عدالتیها ضربه میخوره متهم میشه ولی دوباره با تلاش و تفکر پیروز میشه

 درمقابل افراد دیگه مثل آقای پارک Park jo myungو جی یونگ چیسوjung chi soo: از پشتوانه خوبی برخوردارن ، تجارت سالیان متمادی برای اونها بوده، انصافا آدمهای کم هوشی هم نیستند و در بعضی موارد بسیار هم زیرک، روابط خوبی با مامورین خزانه داری دارن، برای موفقیت از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، برای آدمها ارزش زیادی قایل نیستند معمولا برای پیروزی مبالغ زیادی رشوه پرداخت میکنن ، برای جلب افراد با نفوذ همیشه پیشقدم هستند، برای اخلاق ارزشی قایل نیستند، معمولا به حذف سایرین فکر می کنند تا درصد متناسبی از سهم بازار. کارگرانشون سهم چندانی در سود انها ندارند که البته به جاه طلب بودن انها نیز بستگی دارد. افراد در این گروهها تعلق قلبی به مدیران خود ندارند و حتی در مواردی میبینیم که برای تصاحب قدرت به آنها خیانت می کنند.

این سریال باعث شد که به سوال همیشگی خودم بیشتر فکر کنم آیا اخلاق منافی تجارت موفق است؟