تعریف کالری

تازه ها

تعریف کالری

نظرات ()

  غذاهاي دارای کالری منفی چه هستند؟

نخست به تعریف واژه کالری می پردازیم:

کالری واحد استاندارد اندازه گيری مقدار انرژی موجود در مواد غذايی می باشد.

تمامی انواع غذاها حاوی مقاديری کالری می باشند. در حقیقت هيچ گونه ماده غذايی به جز آب وجود نداشته که کاملا عاری از هرگونه کالری باشد.

واژه غذاهای دارای کالری منفی در حقيقت به غذاهايی اطلاق می گردد که بدن برای هضم و جذب و نیز استفاده از آنها، به صرف مقادير بالاتری از انرژی در مقايسه با محتوای انرژی موجود در اين غذا ها، نيازمند می باشند. که اين در نهايت موجب سوختن مقداری انرژی توسط بدن می گردد.

بدن برای هضم و جذب غذاها و نيز استفاده از ويتامين ها، مواد معدنی و نيز ديگر فاکتورهای تغذيه ای موجود در مواد غذايی، به صرف انرژی نياز مند می باشد. هر چه بدن راحت تر قادر به تجزيه، و نيز استفاده از مواد مغذی موجود در يک ماده غذايی باشد، سلول های بدن، به منظور هضم و جذب آن ماده غذايی، نيازمند به صرف مقدار انرژی کمتری خواهند بود. و برعکس، هرچه استخراج ترکیبات مغذی موجود در يک ماده غذايی مشکل تر باشد، سلولهای بدن برای هضم و جذب و نيز استفاده از ترکيبات موجود در آن ماده غذايی، نيازمند به صرف مقدار انرژی بیشتری خواهند بود.

غذاهای دارای کالری منفی

اينها در واقع غذاهايی هستند که مقدار انرژی مورد نياز برای هضم و نيز جذب آنها توسط بدن انسان، به مراتب بالاتر از مقدار انرژی موجود در این غذاها می باشد. در حقيقت، استفاده از کالری های موجود در اين دسته از غذاها برای بدن انسان دشوار بوده، و بنا بر اين بدن به منظور هضم و جذب اين دسته از مواد غذايی نيازمند صرف مقادير زيادی از انرژی می باشد.