گياهان مفيد براي بيماران ديابتي

تازه ها

گياهان مفيد براي بيماران ديابتي

نظرات ()

 

گياهان مفيد براي بيماران ديابتي

 به گزارش سايت «Readers Digest» در بيماري ديابت به علت ترشح ناکافي انسولين که يکي از مهم ترين هورمون هاي بدن به حساب مي آيد، ميزان قند خون از حد طبيعي خارج مي شود.

اين بيماري با ايجاد مشکلات و اختلالاتي مانند بيماري قلبي عروقي، حمله قلبي، آسيب به اعصاب و قانقاريا مي تواند زندگي فرد را به خطر اندازد. بنابراين براي داشتن زندگي بهتر و سالم تر، بايد از بدن خود خوب مراقبت و براي پيش گيري از اين بيماري مهلک ميزان متعادل قند خون را حفظ کنيم.از زمان قديم، گياهان متفاوتي براي درمان اين بيماري به کار مي رفت که از نظر علمي نيز تاثير آن ها ثابت شده است. در اين مطلب به تعدادي از اين گياهان اشاره خواهيم کرد.

* آلوئه ورا؛

آلوئه ورا به عنوان گياه شفابخش شناخته شده است. شيره خشک شده و ژل که از قسمت داخل برگ ها به دست مي آيد در کاهش ميزان گلوکز خون بسيار موثر است.

* دارچين؛

اين ادويه دسترسي سلول هاي چربي را به انسولين آسان تر مي کند و تبديل گلوکز به انرژي را چند برابر افزايش مي دهد. علاوه بر آن دارچين مانع ايجاد راديکال هاي آزادخطرناک مي شود.

* پياز؛

اين گياه تاثير قابل ملاحظه اي در کاهش قند خون دارد. پياز روي سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثير مي گذارد و باعث افزايش ترشح انسولين مي شود.

* سير؛

اين گياه بهترين درمان براي کاهش مستقيم قند خون، بازسازي سلول هاي لوزالمعده و تحرک آن براي توليد انسولين به حساب مي آيد.

* برگ هاي انبه؛

برگ هاي انبه درمان موثري براي بيماري ديابت است. کافي است برگ هاي انبه را به مدت 24 ساعت در آب خيس کنيد. سپس برگ ها را بفشاريد و آب به دست آمده را بخوريد يا برگ هاي انبه را خشک و سپس آسياب کنيد و روزي 2 بار با آب مصرف کنيد. اين 2 روش عوارض ديابت را از بين مي برد.

* قره قاط؛

اين ميوه اختلالات پرخطر ديابت مانند آسيب هاي چشمي و آب مرواريد را کاهش مي دهد.

* جينکو بيلوبا؛

عصاره اين گياه براي پيش گيري و درمان مراحل اوليه ناراحتي عصبي ناشي از ديابت موثر است.

* شنبليله؛

شنبليله يکي از پرمصرف ترين گياهان براي کنترل بيماري ديابت به حساب مي آيد. شنبليله مقاومت انسولين را در بدن کاهش مي دهد و با افزايش تعداد گيرنده هاي انسولين در گلبول هاي قرمز، ميزان قند خون را کنترل مي کند. اين گياه با به کارگيري گلوکز در بافت هاي پيراموني، ميزان گلوکز خون را کاهش مي دهد. کافي است دانه هاي شنبليله را يک شب کامل در يک ليوان آب خيس کنيد و روز بعد آب آن را بخوريد و دانه ها را بجويد.

* اسفرزه؛

اين گياه خاصيت کاهش دهنده کلسترول و قند خون را داراست. فيبر بالاي موجود در آن، يبوست را از بين مي برد و با کاهش کلسترول، خطر بيماري قلبي را نيز کاهش مي دهد.

* ريحان؛

اين گياه، روند ترشح انسولين را آسان تر مي کند. به طور عمومي هر گياهي که لوزالمعده و کبد را تقويت کند، در درمان ديابت مفيد است. اما اگر ديابتي هستيد و دارويي براي کنترل ميزان خون مصرف مي کنيد، بهتر است با پزشک مشورت و به طور منظم ميزان قند خون خود را کنترل کنيد تا با افت ناگهاني قند خون مواجه نشويد