سرطان

تازه ها

سرطان

نظرات ()

آگاهى هاى مردم در مورد سرطان ها بسيار كم و نامناسب است. پژوهشى كه اخيراً از سوى انجمن سرطان امريكا منتشر شده است نشان مى دهد 70% مردم به غلط تصور مى كنند كه در ابتلا به سرطان، سابقه فاميلى مهمتر از سن است، در حالى كه سن مهم ترين عامل منفرد سرطان است. 38% مردم معتقد بوده اند كه سرطان نخستين عامل تهديد كننده آنان است در حالى كه پژوهش هاى علمى مهم ترين عامل مرگ و مير را بيمارى هاى قلبى معرفى مى كنند. 87% ادعا كرده اند كه در مورد سرطان به اندازه كافى اطلاعات دارند، در حالى كه بسيارى نمى دانستند كه براى بيماريابى سرطان از چه موقع و هر چند وقت يكبار بايد به پزشك مراجعه كنند. پس از 40 سالگى طبق يك برنامه منظم بايد براى معاينه و آزمايشات در مورد سرطان به پزشك مراجعه كرد.

از جمله ناآگاهى هاى ديگر آنكه 32 درصد افراد نمى دانستند كه مردان بيشتر از زنان در طول عمر خود در معرض ابتلا به سرطان هستند.

همه اينها لزوم اطلاع رسانى بيشتر به مردم در زمينه هاى بهداشتى را نشان مى دهد. از جمله بايد بدانند عدم مصرف سيگار و مشروبات الكلى، محدود كردن غذاهاى چرب، مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات، ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و دورى از آفتاب در پيشگيرى از سرطان مؤثرند.

سرطان

سرطان نوعي اختلال در سرعت تكثير و تمايز سلولي است كه مي تواند در هر بافتي از بدن و در هر سني رخ دهد و با حمله به بافت هاي سالم بدن موجب بيماري شديد و در نتيجه مرگ شود . سالانه در اثر ابتلا به انواع سرطانها افراد بسياري از بين مي روند اين بيماري پس از اختلالات قلبي عروقي دومين علت شايع مرگ و مير در جهان و ايران است .

از مهمترين عوامل موثر در ايجاد سرطان مي توان به موارد زير اشاره نمود كه در اين بين برخورداري از عادات غذايي خاص به طور روز افزوي به عنوان علت سرطان مطرح ميشود .