لیزر درمانی

تازه ها

لیزر درمانی

نظرات ()

لیزر پر توان

HIGH POWER LASER

HPL ، پیشرفت نوینی در تسکین درد و ترمیم بافت است. لیزر پر توان یا همان HPL درمانی ایمن، راحت و بسیار موثر می باشد و به عنوان یکی از قوی ترین، عمیق ترین نفوذ، در بین لیزر های درمانی حال حاضر تایید شده است.

لیزر درمانی با توان بالا نشان دهنده یک پیشرفت غیرمنتظره تکنولوژیک بزرگ در برابر "لیزر سرد" یا کم توان می باشد. لیزر درمانی با توان بالا HPL قادر به ارائه مقادیر بسیار زیادی انرژی درمانی نسبت به نسل قبلی از دستگاه های لیزر درمانی است. قدرت بیشتر به معنای اثربخشی بیشتر و نفوذ عمیق تر است.

اثرات درمانی HPL

به منظور تعیین اثرات مثبت HPL تحقیقات و مطالعات بالینی بسیاری انجام شده است. موارد زیرمجموعه ای  از اثرات درمانی  HPL می باشد :تسکین درد:

HPL  درد را از طریق چند مکانیسم مختلف بیولوژیکی تسکین می دهد.
1. بلوک سیگنال های درد از بخش های آسیب دیده بدن به مغز است. این سیستم از حساسیت اعصاب کاسته  و به طور قابل توجهی احساس درد را کاهش می دهد.
2. سبب کاهش التهاب و تورم می شود.
3. سبب تولید و انتشار مواد شیمیایی ضد درد طبیعی، در داخل بدن می شود.

کاهش التهاب:

HPL  با تاثیر بر سرخرگ های کوچکتر و عروق لنفاوی مکانیزم کاهش التهاب ، تورم و ادم را فعال می نماید.

 
التیام زخم:

پوست و برخی بافت های بدن، عمدتا از کلاژن ساخته شده اند. فیبروبلاست بلوک های ساختمان های مورد نیاز برای ایجاد کلاژن هستند. HPL  تحریک تولید فیبروبلاست و در نتیجه اجازه می دهد تا ساخت کلاژن افزایش یابد. بنابراین HPL   درمان موثری برای زخم ها و سوختگی های باز می باشد.

بهبود عملکرد عصب:

HPL سبب افزایش بازسازی سلول های عصبی و کاهش زمان بهبودی پس از آسیب عصب می شود. HPL   سیگنال های فرستاده شده در طول فیبرهای عصبی را افزایش می دهد. افزایش قدرت سیگنال های عصبی به طور کلی عملکرد عضلات را بهبود می بخشد. همچنین HPL  در کاهش علائم مربوط به آسیب عصب - یعنی درد شدید، بی حسی، سوزن سوزن شدن و سوزش درمان موثری می باشد.

تسریع ترمیم بافت و رشد سلولی:

نفوذ HPL  به داخل بافت سبب تحریک تولید انرژی در سلول می شود. افزایش انرژی سلولی، سلول ها را قادر به جذب مواد مغذی و دفع مواد زائد با سرعت بیشتری می کند. این روند به طور چشمگیری سبب تسریع ترمیم بافت های آسیب دیده مانند تاندون، رباط و عضلات می شود.

بهبود جریان خون:

HPL بطور قابل توجهی تشکیل رگ های خونی کوچک در داخل بافت های آسیب دیده را افزایش می دهد. این روند سبب ترمیم  زخم های بسته می شود و تشکیل بافت اسکار را کاهش می دهد. 

کاهش تشکیل بافت جای زخم (اسکار):

پس از آسیب بافت از طریق بریدگی ها، سوختگی ها و یا عمل جراحی ، بافت اسکار، اغلب در اطراف محل جراحت تشکیل می شود. HPL  تشکیل بافت جای زخم را کاهش می دهد سبب سرعت بخشیدن به روند ترمیم می شود. این کار از طریق بهبود جریان خون به منطقه آسیب دیده و حذف موثرتر مواد زائد سبب بهبود سریع تر در نتیجه منجر به تشکیل بافت جای زخم ( اسکار) کمتر می شود.


بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

ATP (آدنوزین تری فسفات) مهم ترین شکل از انرژی است که نیروی لازم برای واکنش های شیمیایی درون همه سلول های بدن را فراهم می آورد.  هنگامی که HPL  توسط کروموفورهایی، که در اکثر سلول های بدن تعبیه شده جذب می شود، سبب افزایش تولید ATP می شود. تولید انرژی عالی منجر به عملکرد سریع تر و کارآمد تر سلول می شود. این امر به ویژه در سلول های خاص سیستم ایمنی در معرض نور HPL سبب بهبود کارایی سیستم ایمنی در مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زای نامطلوب خواهد شد.

تحریک نقاط طب سوزنی:

لیزر درمانی نیز یک جایگزین موثر برای درمان طب سوزنی سنتی است. اثرات درمانی طب سوزنی سنتی از طریق تحریک نقاط طب سوزنی در سراسر بدن انجام می گیرد. بطوریکه با سوراخ کردن نقاط طب سوزنی با سوزن ها و سپس با چرخاندن سوزن با دست و اتصال آنها به دستگاه های تحریک الکتریکی به دست آورد. لیزر درمانی ممکن است برای تحریک نقاط طب سوزنی بدون نیاز به استفاده از سوزن needling تهاجمی ، اثرات درمانی مشابهی دارد استفاده می شود.

تفاوتHPL یا لیزر پر توان در مقابل لیزر درمانی کم توان یا لیزر سرد:

  •     قدرت خروجی بالاتر 
  •      عمق نفوذ بیشتر
  •      زمان درمان کوتاه تر

لیزهای کم توان یا لیزر سرد:

قدرت خروجی = 25 - 500 میلی وات
عمق نفوذ کمتر از 0.5 سانتی متر
با توجه به توان خروجی بسیار پایین ، این لیزر تنها قادر به نفوذ به عمق نیم سانتی متر است. این لیزر سرد محدود به شرایط مربوط به پوست و یا بافت های زیر پوستی می شود. لیزر درمانی کم توان (LLLT) عملا هیچ تاثیری بر درمان ساختار بدن عمیق مانند مفصل، عضله، عصب، استخوان و یا شرایط دیسک ستون فقرات ندارد. 

HPL یا لیزر پر توان:

قدرت خروجی  10000 میلی وات (20 برابر قوی تر از لیزر های سرد)
• عمق نفوذ: 4-5 سانتی متر

از آنجا که لیزر پر قدرت قادر به نفوذ عمیق تر به بافت های بدن، اکثریت قریب به اتفاق عضلات، رباط ها، تاندون ها، مفاصل، اعصاب و پوست به طور موثر می تواند درمان شود.

درمان با لیزر پر توان ، زمان درمان را نیز به طور چشمگیری کاهش می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، لیزر کم توان (25-500MV) به  60-120 دقیقه زمان به منظور ارائه یک دوز درمانی به بخش آسیب دیده بدن نیاز دارد . درحالیکه لیزر درمانی با توان بالا HPL  (500mw - 12،000 میلی وات)  ، یک دوز درمانی معادل را در کسری از زمان ارائه می دهد. در واقع HPL  یک دوز درمانی از انرژی لیزر را می تواند به بسیاری از نقاط آسیب دیده بدن در عرض 5-15 دقیقه منتقل کند.


به طور خلاصه،  لیزر درمانی با توان بالا HPL می تواند در بسیاری از شرایط در زمان بسیار کمتر و نتایج به مراتب بهتر از سایر درمان ها اثر بخشی داشته باشد.