درمان جدید دردهای مفصلی - عضلانی با لیزر

تازه ها

درمان جدید دردهای مفصلی - عضلانی با لیزر

نظرات ()

 ma1

 نزدیک صد سال از زمانی که آقای انیشتن تئوری ایجاد لیزر را برای نخستین بار مطرح نمود می گذرد. تلاشهایی که در ادامه این تحقیقات  انجام شده لیزر را بعنوان یکی از کاربردی ترین اختراعات بشر در زمینه های پزشکی - مهندسی- نظامی تبدیل نموده است.

ma2

لیزر چیست؟

 ma3

لیزر یک نوع نوع نور است. نوری با ویژگیهای منحصر به فرد که سبب ایجاد اثرات خاص لیزر میشود.لیزر یک دسته موج الکترومغناطیسی است که همگی بصورت موازی نوسان میکنند.این پرتو ها در مسیر حرکتشان منحرف نمیشوند و میتوانند بسته هایی از انرژی را با خود به هر نقطه ای که ما بخواهیم انتقال دهند.

استفاده لیزر در پزشکی

دستگاههای تولید کننده لیزر با توجه به خصوصیات منبا تولید کننده لیزر امواج لیزر با فرکانس -قدرت و شدت نفوذ مختلفی را تولید میکنند.

بطور کلی می توان لیزر را به دو دسته کم توان و پر توان تقسیم بندی نمود

 استفاده از لیزر در درمان بیماریهای پوستی و از بین بردن خالها و ضایعات پوستی با نوع مخصوصی از لیزر بنامND YAG انجام می گردد.

از لیزر در دندانپزشکی -چشم پزشکی -جراحی پلاستیک و همچنین در برداشن توده های بدخیم و ایجاد انعقاد عروقی و حتی بعنوان چاقوی جراحی در عملهای مربوط به گوش و حلق و ریه استفاده روز افزونی میشود.در هر کدام از این موارد لیزر مخصوص از دستگاههایی با مشخصات فنی متفاوتی تولید میگردد.

 ma4

استفاده لیزر در درمان درد

در درمان درد از دو نوع لیزر استفاده میشود

1.لیزر با توان بالا (لیزر پلاسما)

 ma5

 از این نوع لیزر در انجام عمل بسته روی دیسک استفاده میشود که در مبحث عمل لیزری دیسک در عنوانهای قبلی وبلاگ توضیح داده ام. ورود پروب تولید کننده لیزر به داخل دیسک و امواج پر توان لیزر ناشی از آن سبب جمع شدن نیرون زدگی دیسک و برداشته شدن فشار روی عصب سیاتیک میشود.

۲ استفاده از لیزر کم توان درد درمان دردهای مفصلی و عضلات,a6

دستگاه تولید کننده این لیزر با لیزر قبلی کاملا متفاوت است و شامل یک منبا تولید کننده نور لیزر میباشد که بر پوست بدن تابیده میشود. این نور با تنظیماتی که انجام میشود پوست - زیر جلد و لایه های سطحی را رد کرده و دقیقا بر نقاطی اثر میکنند که در داخل مفصل یا عضلات دچار التهاب یا تخریب شده اند.

چگونه لیزر سبب درمان دردهای مفصلی عضلانی میشود؟

بر خلاف تصور عموم لیزر در این روش درمان اثر گرمایی ایجاد نمیکند و اساسا به این نوع لیزر لیزر سرد گفته میشود. بسته های انرژی که توسط لیزر به داخل سلولهای آسیب دیده انتقال می یابند اثرات زیر را ایجاد می کنند:

۱.کاهش موادی که در سلولها سبب التهاب میشوند(کاهش واسطه های التهابی)

۲.افزایش تولید انرژی در داخل سلولهای آسیب دیده

۳. افزایش ساخت و ساز سلولی و ترمیم قسمتهای تخریب شده

۴.افزایش جریان خون تغذیه کننده محل آسیب

۵. باز سازی عصبهای آسیب دیده و اصلاح هدایت عصبی

استفاده از لیزر درمانی در منطقه آسیب دیده سبب ایجاد اثرات زیر میشود:

ma7

۱.از بین رفتن درد

۲ .از بین رفتن تورم و التهاب

۳. تسریع روند ترمیم

۴. رفع اسپاسم و انقباض عضلانی

نحوه انجام لیزر درمانی چگونه است؟

این کار در کلینیک انجام میشود و بطور متوسط ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد .

انجام این کار بدون درد بوده و نیازی به شکاف یا ورود سوزن به پوست ندارد.

پس از انجام کار بیمار با پای خود ترخیص شده و نیازی به استراحت پس از لیزر درمانی ندارد.

 پروتکل انجام کار و تعداد دفعات تکرار توسط پزشک تعیین میگردد و اطلاعات در فرمهای مخصوص پیگیری ثبت میشود

آیا لیزر درمانی عوارضی هم بهمراه دارد:

بر خلاف تصور برخی بیماران که لیزر درمانی را با امواج رادیواکتیو مشابه میدانند باید با اطمینان ذکر شود که استفاده از لیزر کم توان در درمان درد هیچگونه اثر جانبی سرطان زا یا رادیو اکتیو نداشته و از روشهای بسیار سالم و بی خطر در درمان درد میباشد که باید توسط پزشک بکار گرفته شود.

موارد منع استفاده از لیزر درمانی:

۱.خانمهای حامله (چون اثر لیزر بر جنین ناشناخته است)

۲.استفاده در روی ضایعات بدخیمی(چون ممکن است سبب انتشار به نقاط دیگر شود)

۳.استفاده روی تیرویید

۴. تابش روی چشم

برای حفظ سلامتی کامل  بیماران حین لیزر درمانی عینک های مخصوصی را به چشم می زنند تا از تابش احتمالی لیزر به چشمشان جلوگیری شود.

 ma9

آیا دستگاههای لیزر استفاده شده در درمان درد متفاوتند؟

دستگاههای قدیمی لیزر درد فرکانسهای پایینی از لیزر را تولید میکنند که از نظر عمق نفوذ و میزان انرژی وارد شده به سلولها محدودیتهای زیادی دارند.این دستگاهها نورهای نقطه ای دارند و باید شبیه یک قلم نوری در موضع مورد نظر با دست لیزر درمانی انجام شود.

پیشرفتهای جدید در دستگاههای لیزر درد لیزر هایی با توان انرژی رسانی بالا و قدرت نفوذ قابل تنظیم تا عمق ۷-۱۲سانتیمتر و فرکانسهای درمانی تا۹۰۰ هرتز را ایجاد نموده است که اثرات درمانی این روش را چندین برابر و دفعات تکرار را کمتر نموده است.

ma10

تکنولوژی اسکنر در لیزر درمانی از جدیدترین دستاوردهای این روش درمان است که نیاز به درمان دستی راحذف کرده و دستگاه لیزر پس از برنامه ریزی توسط پزشک بطور خودکار محل التهاب را اسکن کرده و توسط چشمه نور خطی بجای نقطه ای همه نقاط التهاب را اتوماتبک لیزر میکند تا خطای انسانی در انجام کار اتفاق نیفتد.

ma11

استفاده از جدیدترین و پیشرفته ترین تکنولوژی لیزر درمانی درد با تکنولوژی اسکنر در کلینیک مرکزی درد  دکتر حیدریان درمان دردهای مفصلی عضلانی را با این روش در سریعترین زمان ممکن ساخته است.

 چه دردهایی با این روش قابل درمان میباشند؟

۱.درد زانو مربوط به تاندونها لیگامانها و التهاب کپسول

۲.درد مچ پا مربوط به کشیدگی آسیب یا تورم

۳. کمر دردهای ناشی از آرتروز یا کمر دردهای عضلانی

۴. خار پاشنه

۵.دردهای آرنج (تاندونیت ها)

۶. دردهای حاد ناشی از ضربه یا کشش

۷. گرفتگی تونل مچ دست

۸.دردهای مربوط به انگشتان دست و پا

۹.درد پس از زونا

۱۰. درد ناشی از مشکلات عروقی

برای هر کدام از دردهای فوق پروتکل لیزر درمانی بر اساس فرکانس زمان منطقه اسکن و انرژی انتقال یافته توسط پزشک به دقت تعیین میگردد.

نویسنده :دکتر سمیه اسلامی - دکتر مجید حیدریان فوق تخصص درد