سولات رایج در مورد کلینیکهای درد

تازه ها

سولات رایج در مورد کلینیکهای درد

نظرات ()

Shoulder-pain-300x300

درد يكي از موهبت‌هاي الهي است كه وجود آن زنگ هشداري براي فرد است که نشان می دهد قسمتی از بدن از نظر عملکرد دچار اختلال شده و باید بررسی و درمان شود. درد یک علامت است ولی در صورت عدم درمان بعلت تغییرات مغزی که در اثر درد مزمن ایجاد می شود درد از یک علامت تبدیل به یک بیماری می شود و در این حالت با درمان علت ایجاد کننده درد بهبودی صورت نخواهد گرفت .

کلینیک های درد در ایران از کی شروع به کار کرده اند؟

با توجه به اینکه این کلینیکها بیش از 25 سال است که در بسیاری از کشورها وجود دارند در ایران بصورت آکادمیک از 7 سال پیش شروع به فعالیت نموده اند.

آيا شما قبل از به كارگيري روش‌هايي براي تسكين درد بررسي‌هايي در زمینه شناسایی و بر طرف کردن علت درد داريد؟

جواب: درد یک حس ناخوشایند است که از یک آسیب خبر میدهد. اقدامات انجام شده در رشته درد در جهت پاک کردن صورت مساله نیست .ما تصمیم به تشخیص –کنترل و درمان علتی داریم که درد را ایجاد نموده است.به همین دلیل بیماران مراجعه کننده به کلینیک درد به دقت معاینه میشوند و در صورت لزوم اقدامات تشخیصی مانند رادیو گرافی- ام آر آی -آزمایشات و... درخواست میگردد. پس از مشخص شدن علت درد برنامه ریزی جهت درمان آن انجام میشود . تفاوت روش انتخابی برای درمان درد در مراجعه بیماران به این کلینیکها با سایر تخصصها نحوه بررسی درد و  تمرکز بر پایه روشهای درمانی است که حتی المکان بیمار تحت جراحی باز قرار نگیرد . استفاده از عملهای جراحی مداخله ای یا اینترونشنال در این رشته سبب میشود تا  بافتهای طبیعی بدن تا حد ممکن دستکاری نشوند. در  زمینه درمان درد در صورت لزوم از تخصصهای دیگر پزشکی کمک گرفته می شود .در واقع درمان صحیح درد مزمن همواره حالت چند جانبه دارد و استفاده از روشهای مختلف موفقیت را افزایش خواهد داد.

درمان‌هاي شما براي چه انواعي از درد كارساز است؟

(ماهيت و شدت درد)فعالیت رشته فوق تخصصی درد را به دو بخش کلی میتوان تقسیم بندی نمود: الف. کنترل درد های مزمن ب: کنترل درد حاددرزمینه کنترل دردهای مزمن هدف کلی از بین بردن علت درد و خاموش کردن پروسه ایجاد و حس درد است . در زمینه کنترل دردهای مزمن انواع درد های عضلانی اسکلتی خصوصا در دهای مزمن ستون فقرات – عمل بسته دیسک –درد در بیماران مبتلا به سرطان- دردهای سر و صورت مربوط به درگیری اعصاب- دردهایی با منشا سیستم سمپاتیک مانند درد پس از بیماری زونا و درد در پاهای دیابتی و درد در اندامها بعلت گیر افتادن اعصاب قرار دارند.کنترل درد حاد توسط پمپهای کنترل کننده درد و در بیمارانی انجام میگردد که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. این پمپها که یکبار مصرف و ارزان قیمت میباشند از ترکیب دارو های ضد درد خاصی پر میشوند و بلافاصله پس از عمل از طریق وریدی (همان مسیری که بیمار از آن سرم دریافت میکند) یا کاتتر های اپیدورال به بیمار متصل می گردند .این پمپها علاوه بر انکه بصورت ثابت دارو را جهت کنترل درد به بیمار میدهند دکمه ای را در مسیر خود دارند که بیمار میتواند در صورت نیاز به بیدردی بیشتر آنرا فشار داده و دوز ثابتی از داروی بیدردی را دریافت کنند.با انجام این کار در بیمارستانهایی که سرویس کنترل درد در آنها فعال است بیماران عمل جراحی بدون درد را تجربه میکنند.  

2

كمردرد يكي از شايع‌ترين دردهاي رايج ميان زنان و مردان است. راه‌حل شما براي كمردرد چيست؟

کمر درد شایعترین بیماری پس از سرما خوردگی است که شیوع آن در طول عمر بالای 70 درصد میباشد. معمولاً درد پایین کمر ناشی از فشار ماهیچه پایین کمر یا از درون خود فضای دیسک (فتق دیسک یا خرابی دیسک کمر) در جوان تر ها (بین 30 تا 60 سال) شایع تر است.کمردردها اغلب یک حالت بهبود پذیر دارند و بیش از 50 درصد از آنها با انجام اقدامات اولیه مانند استراحت یا داروهای ضد درد ساده طی یک هفته بهبود مییابند .در مواردی که کمردرد حالت مزمن پیدا کند انجام یک معاینه دقیق قبل از هر اقدامی ضروری میباشد .از انجایی که علت ایجاد درد میتواند مربوط به استخوانها-مفاصل- عضلات- لیگامانها – دیسکهای بین مهره ای- ریشه های عصبی –پرده های اطراف نخاع یا حتی وجود یک بیماری التهابی ویا عفونی باشد تشخیص دقیق علت کمر درد قبل از هر اقدامی میتواند از عوارض انجام یک عمل غیر ضروری جلوگیری نماید.

منظورتان از جراحي بسته ستون فقرات براي دیسک کمر چيست؟

يعني نياز به بستري يا بيهوشي هم ندارد؟در جراحی بسته دیسک کمر مقداری از حجم داخل دیسک (نوکلئوس) که سبب ایجاد فشار روی ریشه عصبی شده توسط وسیله خاصی یدون نیاز به باز شدن پوست-عضله واستخوان برداشته شده و ریشه عصبی آزاد میگردد. در روشهای قدیمی یک سوزن بلند و درشت میباشد توسط نیروی یک میکرو موتور یا جریان آب دیسک را تکه تکه کرده و از طریق مجرای باریکی آنرا به خارج از بدن میفرستاد. امروزه قسمت داخلی دیسک با استفاده از لیزر یا تزریق گاز ازون با کمترین دستکاری تخلیه میشود . این کار در دو سوم بیماران مبتلا به دیسک جایگزین مناسبی برای عمل باز میباشد.

دستگاه‌ها يا تكنيك‌هاي شما عوارضي هم دارند؟

روش مداخله ای یعنی دستکاری و درمان علت ایجاد کننده درد بدون نیاز به شکافتن پوست و بدون نیلز به بیهوشی و بصورت سرپایی و بصورت  عمل بسته.بسته بودن این عملها سبب شده است تا اناتومی طبیعی بدن دستکاری نشود و عوارضی که ناشی از برش پوست-عضلات و استخوانها ایجاد نشود.استفاده از فلوروسکوپ که یک نوع وسیله تصویر برداری در اتاق عمل میباشد سبب شده که عملهای انجام شده با دقت میلیمتر انجام شده و از آسیب به نخاع و عروق جلوگیری شود.عدم نیاز به بیهوشی و سرپایی بودن سبب حذف خطرات زیادی شده که جراحی های باز با آن روبه رو میباشد.با توجا به اینکه زخم باز در این نوع عملها وجود ندارد و انجام این اقدامات در اتاق عمل میباشد از عفونتها نیز جلوگیری میگردد.در مجموع عوارض جدی خاصی در انجام این روشها در مقایسه با عملهای باز وجود ندارد.

براي بيرون‌زدگي ديسك و درد ناشي از آن حتي اگر علامتي مبني بر بي‌حسي پاها بدهد باز هم جراحي بسته مي‌تواند سودمند باشد؟

کمر درد رادیکولر واژهای است که در مورد این نوع کمردردها بکار میرود.در مواردی که فقط دیسکها مختصری تغییر شکل داده اند(بالجینگ) و هنوز فتق دیسک اتفاق نیفتاده حتی با روشهای ساده تری مانن تزریق داروهای ضد التهاب بروش ترانس فورامینال در کنار دیسک معیوب درمان صورت میگیرد.در موارد پیشرفته تر انجام عمل بسته روی دیسک سبب از بین رفتن فشار روی اعصابی میشود که عصبدهی به پاها را بعهده دارند

براي درد بيماري‌هايي چون سرطان در مراحل پيشرفته چطور؟

در بیماران مبتلا به سرطان درد یکی از مهمترین مسایلی است که سبب آزردگی بیماران و تضعیف روحیه آنان شده و انگیزه انها را جهت ادامه درمانهای تجویز شده از بین میبرد و نهایتا با روی آوردن به داروهای ضد درد قوی که ا کثرا مخدر ها هستند تبدیل به فردی گوشه گیر با مشکلات عدیده گوارشی حرکتی و وابسته به مصرف دارو میگردند.اقدامات انجام شده در این بیماران میتواند بصورت مهار دائم مسر های انتقال دهنده درد (نورولیز) در مناطق درگیر یا تعبیه پمپهای دائم زیر پوستی که داروی بسیار کمی را یه داخل نخاع میفرستند انجام شود.


برای کسانی که قبلا عمل جراحی کمر داشته و هنوز کمر درد دارند چه کارهایی میتوان کرد؟

در بیمارانی که قبلا عمل جراحی کمری انجام داده اند و مجددا دچار کمردرد با انتشار دردو بیحسی به پاها شده اند با توجه به اینکه چسبندگیهای داخل کانال نخاع پس از عمل میتواند شایعترین علت این موضوع باشد تزریق داروهای خاصی در مناطق چسبندگی در اتاق عمل و تحت مونیتورینگ فلوروسکوپ بصورت بسته سبب باز شدن چسبندگیها و رفع علائم میشود. استفاده از عمل با رادیوفرکونسی که بصورت بسته انجام می شود در درمان آرتروز و خشکی بعد عمل موثر است.
دکتر مجید حیدریانفوق تخصص درد