شکستگی- fracture

تازه ها

شکستگی- fracture

نظرات ()

هر نیرویی که به استخوان وارد شود و خارج از آستانه تحمل و yeildpoint آن باشد باعث شکستگی میشود. بهم خوردگی نظم ترابیکولار استخوان را شکستگی میگویند.

مراحل ترمیم شکستگی:

1) مرحله هماتوم که همان هماتوم ناشی از شکستگی است که آشیانه ای برای استئوبلاست هاست و نقش مهمی در جوش خوردن دارد. به همین خاطر در شکستگی باز که هماتوم خارج میشود زمان یونیون افزایش می یابد.

2) مرحله inflammatory : ترشح سایتوکاینها و در نتیجه فراخوانی ذخیره استئوبلاستی از تمام بدنه محل شکستگی و شروع استخوان سازی. تمامی مدالیته هایی که خاصیت اینتراسلولار دارند مثل لیزر و مگنت میتوانند باعث افزایش سطح فراخوانی استئوبلاستها و تسریع پرسه ترمیم میشود

3) مرحله ترمیمی که خود شامل دو مرحله است:

- تشکیل کال نرم که پس از کاهش درد و تورم محل شکستگی شروع میشود و تا چسبیدن قطعات شکسته با کال لیفی ادامه دارد و سه هفته طول میکشد که از نظر بالینی در پایان این مرحله قطعات شکسته بهم چسبیده و حرکت واضحی در محل فراکچر وجود ندارد. افزایش عروق خونی و تکثیر سلولی را در این مرحله شاهدیم.

- کال سخت: از زمان چسبیدن قطعات شکسته با کال نرم تا چسبیدن قطعات با کال استخوانی محکم ادامه دارد(حدود 3تا4ماه)در پایان این مرحله قطعات شکسته کاملا بهم چسبیده اند. در محل شکستگی حرکت و درد وجود ندارد و در رادیوگرافی تیغه های استخوانی جدید قطعات شکسته را بهم متصل کرده است.

4) remodeling: از ایجاد کال سخت تا بازگشت شکل طبیعیه استخوان از چند ماه تا چند سال طول میکشد. بافت استخوانی در امتداد هم قرار میگیرند تا در جهت اعمال فشار باشند. مجرای مغز استخوان شکل میگیرد. قطر استخوان در محل شکستگی کاهش یافته و به حد نرمال می رسد

در کودکان مرحله چهار استخوان را کاملا به حالت عادی برمیگرداند