میکروابزاری برای وارد کردن دارو و موادشیمیایی به درون سلول‌های بنیادی

تازه ها

میکروابزاری برای وارد کردن دارو و موادشیمیایی به درون سلول‌های بنیادی

نظرات ()

[تصویر:  thum-e01a1731bc33a3db62a-unnamed_(1)_25564.jpg]

پژوهشگران موفق به ساخت ابزار جدیدی شدند که با استفاده از آن می‌توان نانوحفره‌‌ای روی غشاء سلول‌های بنیادی ایجاد کرد تا دارو، DNA و مواد شیمیایی لازم برای تخصصی شدن این سلول‌ها وارد آن شود. مزیت این ابزار نسبت به روش‌های رایج آن است که آسیبی به سلول نمی‌رسد و سلول شرایط محیطی طبیعی خود را دارد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری   الکتروپوریشن (electroporation) روشی رایج در زیست‌فناوری است که در آن با اعمال پالس الکتریکی به غشاء یک سلول، نانوحفره‌‌ای در آن ایجاد شده و با استفاده از این نانوحفره می‌توان مواد شیمیایی، دارو و DNA را وارد سلول کرد. اما این روش مشکلاتی نیز در پی دارد. برای مثال لازم است پالس الکتریکی با قدرت بالا به سلول معلق در فاز محلول اعمال شود که این موضوع موجب تغییرات جدی و ناخواسته‌ای در مکانیسم عملکرد سلول می‌شود. این شرایط سخت و خشن برای سلول مناسب نیست. با این محدودیت، امکان مطالعه سلول‌ها به صورت طبیعی وجود ندارد.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن دستگاه میکروسیالی ساخته‌اند که می‌تواند برای الکتروپوریشن سلول‌های بنیادی مورد استفاده قرار گیرد. با این ابزار می‌توان مولکول‌های مورد نظر را وارد سلول بنیادی کرد و در نهایت فرآیند رشد و تخصصی شدن آنها را کنترل نمود. با این ابزار می‌توان سلول‌های اولیه نظیر نرون‌ها را مطالعه نمود و مکانیسم بروز مشکلات و بیماری‌های عصبی را پیدا کرد و در نهایت روش‌های تازه‌ای برای ژن درمانی ارائه نمود. این ابزار میکروسیالی که به دستگاه الکتروپوریشن منطقه‌ای (LEPD) شهرت یافته، می‌تواند در سلول‌ها اتصال‌یافته نیز مورد استفاده قرار گیرد. سلول‌هایی که قرار است روی یک زیرلایه مصنوعی رشد کنند با این ابزار اتصال بهتری با زیرلایه ایجاد کرده و فرآیند تخصصی شدن آن بهتر انجام می‌شود، این در حالی است که در بیشتر موارد این سلول‌ها در فاز سیال شناور می‌مانند. 
اسپینوسا از محققان این پروژه می‌گوید: « توانایی رهاسازی مولکول به درون سلول‌های چسبیده بدون این که آسیبی به آنها برسد، یک نیاز جدی در حوزه زیست‌فناوری است.» 
کسلر از محققان دیگر این پژوهش می‌گوید: «دستکاری غیرمخرب سلول‌ها در یک محیط کاملا مناسب، یک کلید طلایی برای پاسخ‌ دادن به نیازهای زیستی و پزشکی است.»