استنت های قلبی

تازه ها

استنت های قلبی

نظرات ()

سالانه عده زیادی از مردم در جهان دچار حمله قلبی می شوند. از آنجا که بیشتر حملات قلبی ناشی از بیماران سرخرگ کرونری(CAD) است ،آگاهی از چگونگی روند این بیماری، راه های جلوگیری از آن و روش‌های درمانی ممکن بسیار ضروری است .کرونا به طورعام به معنی تاج است و دو سرخرگ تغذیه کننده قلب را سرخرگ های کرونری می نامند، زیرا قلب را مانند یک تاج در بر می گیرند.CAD معمولا از تشکیل پلاک های چربی در سرخرگ‌ها ناشی می‌شود که اگر این انسداد کامل شود، بیمار دچار حمله قلبی می شود.

سرخرگ کرونری راست از آئورت جدا شده به پایین و طرف راست خون می رساند و سرخرگ کرونری چپ که دارای دو شاخه اصلی است، وظیفه خون رسانی به سایر نقاط را بر عهده دارد. سلول های موجود در ماهیچه قلب، اکسیژن خود را از خون سرخرگ های کرونری می گیرند. سطح داخلی سرخرگ‌های سالم اندوتلیوم صاف است. اما در بیماری سرخرگ کرونری این سطح نا هموار شده، جریان خون را کند و متلاطم می کند.  

BMEcenter.ir-0013

علل ایجاد بیماری گرفتگی عروق کرونری(CAD)

 اختلالات مادرزادی 
 اسپاسم(انقباض مداوم)سلول های ماهیچه ای مجاور رگ ها
 معمول ترین علت انسداد سرخرگی، آترواسکلروز(Atherosclerosis)است.  
 آترواسکلروز، تجمع مواد چربی، داخل و روی دیواره سرخرگ است. انسداد هنگامی آغاز می شود که کلسترول موجود در خون روی دیواره داخلی سرخرگ ها، رگه‌های چربی ایجاد کند. اگر این دیواره آسیب ببیند یا سطح آن ناهموار شود، تشکیل رگه های جدید تسریع خواهد شد. این روند می تواند از اواخر نوجوانی آغاز شود. اما در خانم ها هورمون های زنانه تا حدی از ایجاد آترواسکلوز جلوگیری می‌کند.این رسوبات چربی، به تدریج انباشته شده و با بافت فیبری، اجزای متفاوت خونی و کلسیم به هم متصل می شود و یک پلاک سخت را ایجاد می کند، در این هنگام دیگر خون نمی تواند با جریان آرام از سرخرگ بگذرد. 
               
گاهی اوقات سرخرگ تنگ شده، ناگهان و به طور کامل با یک لخته خونی مسدود می شود و حمله قلبی رخ می‌دهد. وجود پلاک خود می تواند به تشکیل لخته کمک کند، زیرا وقتی یک پلاک شکسته و پاره می شود، بدن پلاک هایی را برای بستن محل پارگی می فرستد، این پلاک ها می توانند در محل پارگی لخته هایی ایجاد کنندکه سرخرگ را کاملا مسدود کند.

BMEcenter.ir-0014

استنت ها

استنت ها وسیله هایی محکم هستند که برای کار به عنوان یک چارچوب موقت یا دائم به منظور ثابت نگه داشتن یا افزایش قطر دیواره داخلی یک رگ کاربرد دارد.  این تکنیک شامل جایگذاری  یک وسیله فلزی مشبک در محل باریک شده درون سرخرگ است که استنت را بر روی بالن انتهای کاتتر قرار می دهند و سپس به محل مسدود شدن درون سرخرگ هدایت می کنند.                                                              
 استنت ها به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند: 
 

استنت های فنری شکل                                                            
با قطری که در ابتدا کوچک بوده و با برداشتن قیودی، به قطر از پیش تعیین شده می رسد.

 استنت ها با حافظه گرمایی
که در آنها فلز نیتینول که دارای حافظه گرمایی است به کار  رفته و با اعمال گرما شکل خود را از دست می دهند و سپس در محیط بیولوژیک دوباره شکل اصلی خود را به دست می آورند.   

استنت های بالنی
که بر مبنای اصل تغییر شکل الاستیک یک فلز پس از گذر از محدوده پلاستیک خود تغییر شکل داده و به ابعاد خود می رسند و برای همیشه در این ابعاد باقی می مانند.            

استنت ها از جنس پلیمرهای تخریب پذیر بیولوژیک
که به عنوان بسترهایی باعمر محدود به کار رفته یا به عنوان وسایل رهایش دارو در حین تخریب به کار  می روند.

ویژگی های استنت های کرونری
 انعطاف پذیری در جهت طولی
 میزان کاهش قطر یا عقب نشینی
 درجه حساسیت نسبت به اشعه X
• درصد کوتاه شدن 
 مساحت سطح فلزی در حالت انبساط یافته
 ایمن بودن در برابر MRI
 جنس مواد سازنده

مواد سازنده استنت
۱-فولاد زنگ نزن (Stainless steel)
۲– فولاد زنگ نزن با پوشش پلیمری
۳– مواد پلیمری
جدول ۱ – تعدادی از استنت های ساخته شده از فلزات را نشان  می دهد. 

BMEcenter.ir-0012

  
مشکلات فلزات در زمینه ساخت استنت ها
۱-
 فلزات به علت کشش سطحی بالا ، سطح لخته زا ایجاد می‌کنند. 

۲- فلزات به دلیل خصوصیات ساختاری خود دارای بار الکتریکی مثبت هستند. 
۳– طولانی شدن گذاشتن استنت باعث خوردگی،ناپایداری و سوراخ شدن دیواره رگ می شود.
۴– در درازمدت بافت اضافی در درون استنت ایجاد می شود.

روش حل مشکلات استنت های فلزی

استنت ها با پوشش پلیمری
برای حل مشکلات استنت های فلزی از استنت‌هایی با روکش پلیمری که با مواد ضد انعقاد مانند هپارین،تاکسول،هیرودین،ویوزوکیناز پوشانده شده است استفاده می‌شود.