مروری بر نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی

تازه ها

مروری بر نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی

نظرات ()

این مقاله مروری به معرفی و ارزیابی نرم افزارهای تخصصی به‌کار گرفته شده در علم مهندسی زیست پزشکی در ایران و جهان دارد. امروزه با رشد علم مهندسی زیست پزشکی و فراگیر شدن زمینه‌های پژوهشی این علم ، روند گسترش نرم افزارهای تخصصی سیر صعودی به‌خود گرفته است. همواره دانش فراگیری این نرم افزارها که به دو زمینه ی بیوالکتریک و بیومکانیک منحصر می‌شود ، باعث شده است که از تحلیل و شبیه سازی مدارها و تصاویر پزشکی گرفته تا مدل سازی و طراحی سیستم‌های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی ، به راحتی پوشش دهی شود.

مروری بر نرم افزارهای تخصصی مهندسی پزشکی

نتایج به‌دست آمده از این پژوهش که در نمودارهای شماره 1 و 2 نشان داده شده اند ، بیانگر همسانیِ تقریبی ورود صنعت نرم افزاری تخصصی در علم مهندسی زیست پزشکی و ورود این علم به حوزه آکادمیک ایران و بعد از آن است که به موجب آن می‌توان نتیجه گیری کرد ، طی سال‌های اخیر می‌توانست نرم افزارهایی کاملا  انحصاری در حوزه علمی مهندسی زیست پزشکی در ایران طراحی و ارائه شود.

نمودار شماره 1

 

نمودار شماره 2
در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر علم مهندسی زیست پزشکی ، پژوهش هایی که در این زمینه انجام می‌گردید ، توسعه یافت. این علم همواره به علت در برگرفتن حیطه‌های بسیاری از علوم اعم از کامپیوتر ، برق ، فیزیولوژی ، مکانیک ، روانشناسی و علوم زیستی از بستر مناسبی برای پیشرفت علمی برخوردار است و تنها دلیل ممکن برای این اتفاق ، این فراگیری به نظر می‌رسد. یکی از این بسترها ، توسعه صنعت نرم افزاری در حیطه مهندسی زیست پزشکی است. بدین معنا که برای بسیاری از تحلیل‌ها ، شبیه سازی‌ها ، مدل سازی‌ها و طراحی‌های سیستم‌های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی و نیز پردازش بسیاری از تصاویر پزشکی ، سیگنال‌های پزشکی و مدل کردن آن‌ها ، استفاده از نرم افزارهای تخصصی مهندسی زیست پزشکی ضرورت دارد. نرم افزارهای تخصصی مورد استفاده به دو بخش بیوالکتریک و بیومکانیک منحصر می‌شود که در زمینه‌های پردازش سیگنال‌های حیاتی ، بیورباتیک ، بیواینسترومنت ، بیونیک ، بیومکاترونیک ، مهندسی ورزش و توانبخشی ، مهندسی اعصاب ، علوم شناختی ، رابط کاربر با مغز و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم افزارهای ذکر شده در این مقاله: متلب -  لَب ویو- پی اِسپایس و اُرکَد-پروتئوس- سالیدورک- کتیا- انسیس- میمیکس- آباکوس-