25 درصد سرطان هاي خون با چكاپ‌هاي دوره‌اي كشف مي‌شوند

تازه ها

25 درصد سرطان هاي خون با چكاپ‌هاي دوره‌اي كشف مي‌شوند

نظرات ()

بسم رب المهدی(عج)

مدیر کل انتقال خون استان تهران به مردم توصيه کرد چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند. دكتر فاطمه نادعلي ضمن بیان این مطلب که فاصله‌های زمانی چکاپ برای افراد متخلف متفاوت است، گفت: چكاپ دوره‌اي حائز اهميت است. به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون داریم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره ای کشف می‌شوند.

دبير علمي ششمين كنگره بین المللی آزمايشگاه و بالين ضمن تاكيد بر اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای و آگاهي از وضعيت سلامتي گفت: در فاصله بین چکاپ‌ها ممکن است یک بیماری برای فرد پیش آمده باشد که علامت بالینی خاصی نداشته باشد و فرد با مراجعه به آزمایشگاه متوجه تغییری در اندیس‌ها و فرمول خونی شده باشد که دراین صورت به وجود یک مشکل در سیستم بدنش پی می‌برد.

وي ادامه داد:‌ به عنوان مثال ما دو نوع سرطان خون نوع مزمن داریم که در 25 درصد موارد به صورت اتفاقی در پی همین آزمایش‌های دوره ای کشف می‌شوند. تشخیص زودهنگام به روند درمان و نجات افراد از بیماری بسیار کمک کننده است.

عضو هیئت مدیره جامعه علمی آزمایشگاهیان توصيه‌هايي براي كنترل بيماري ديابت داشت و گفت: کسانی که قند خون بالا دارند ولی هنوز علامت‌های دیابت را در خود مشاهده نکرده‌اند با چکاپ دوره‌ای زودتر متوجه خواهند شد و کنترل بیماري برايشان راحت‌تر خواهد بود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران ادامه داد: البته اهمیت چکاپ‌های دوره‌ای نباید مردم را دچار وسواس و حساسیت کند. چکاپ دوره‌ای را به طور استاندارد و به فاصله‌های زمانی مشخص انجام دهند که این فاصله‌های زمانی برای افراد متخلف متفاوت است.

نادعلي با اشاره به اينكه چكاپ اغلب شامل آزمایش‌ خون و ادرار است عنوان كرد: برای انجام آزمایشات تخصصی، کشور ما کمبود تجهیزات ندارد، بلکه به عقیده بنده از تجهیزات به خوبي نگه‌داری نمی‌شود و از حيث سلامت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

دبيرعلمي ششمين كنگره بین المللی آزمايشگاه و بالين در پاسخ به اينكه آيا براي واردات تجهيزات آزمايشگاهي مشكلات وجود دارد، اظهار كرد: برای خرید دستگاه‌ها به جز دسته‌ای که در تحریم‌ها قرار دارند با مشکل خاصي مواجه نیستیم، البته در بخش دولتی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وي از برگزاري ششمين كنگره آزمايشگاه و بالين در در روزهای 23، 24 و 25 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و گفت: همه ساله در نقاط مختلف دنیا و همچنین در کشور ما کنگره‌های علمی و پزشکی بسیاری برگزار می‌شود که مفید هستند. کنگره ای که ما تحت عنوان "آزمایشگاه و بالین" برگزار می کنیم از این لحاظ منحصر به فرد است زیرا هم بالین و هم آزمایشگاه در یک کنگره پوشش داده می‌شوند.

مدیر کل انتقال خون استان تهران افزود: این دو گروه بسیار به هم نزدیک بوده و با هم تعامل دارند که حاصل گفت‌وگوی آنان ارائه خدمات بهتر به بیماران است. در دوره‌های قبلی کنگره، مدیریت کنفرانسی که متخصصان بالینی و آزمایشگاهی همزمان در آن شرکت دارند برای مهمانان خارجی شرکت کننده جالب بود.

نادعلي اضافه كرد: خوشبختانه طبق سال‌های گذشته از کنگره استقبال خوبی به عمل آمده، چنان که 1330 مقاله به دبیرخانه ارسال شده و بیش از 2000 نفر برای حضور در کنگره ثبت نام کرده‌اند.

گفتنی است: ششمین کنگره آزمایشگاه و بالین در روزهای 23، 24 و 25 بهمن ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار مي‌شود و علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیwww.6thclc.ir مراجعه کنند.

منبع: وب دا