انجام بيش از 400 پيوند سلول‌هاي بنيادي درسال در بيمارستان شريعتي...

تازه ها

انجام بيش از 400 پيوند سلول‌هاي بنيادي درسال در بيمارستان شريعتي...

نظرات ()

بسم رب المهدی(عج)

دکتر اردشیر قوام زاده برترین محقق سرطان جهان شد

دكتر قوام زاده از انجام بيش از 400 پيوند سلول‌هاي بنيادي درسال در بيمارستان شريعتي خبر داد...

رييس مركز تحقيقات هماتولو‍ژي، انكولوژي و پيوند سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي،در حاشيه كنگره بين‌المللي سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز كه دوم بهمن 92 برگزار شد در مصاحبه با خبرنگار واحد مركزي خبر با بيان اينكه تكامل سلول‌هاي بنيادي براي رشته خون و سرطان در حال حاضر ضروري است گفت: در سال  1369 و تقريبا نزديك به يك ربع قرن پيش اولين‌بار عمل پيوند سلول‌هاي بنيادي روي سه بيمار در شريعتي با موفقيت انجام شد و به تدريج افزايش پيدا كرد.
وي افزود : مسئولان مملكت هميشه به ما كمك كردند تا اين مساله راه بيفتد كه البته كمك‌ها گاهي آرام بوده و از نظر اداري طول كشيده اما بالاخره براي اين رشته ساختمان جديدي  به نام مركز تحقيقات خون و سرطان در بيمارستان شريعتي ساخته شد كه زيرمجموعه‌اي از دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
دكتر قوام زاده با بيان اينكه اين مركز كارش را با 12  پيوند استخوان براي بيماري‌هاي مختلف شروع كرد گفت: الان عمل پيوند براي  حدود 60  نوع بيماري در بيمارستان شريعتي انجام مي‌شود و روز به روز در حال افزايش است و در سال قبل به 435 نفر در سال رسيد.
وي با اشاره به اينكه اين مركز تبديل به يكي از مراكز بزرگ جهان شده است گفت: ما در جهان رتبه سوم را داريم كه اگر مسئولان كمك كنند و مكان ما بزرگتر شود مي‌توانيم اين كار را توسعه دهيم.
رييس مركز تحقيقات هماتولو‍ژي، انكولوژي و پيوند سلول‌هاي بنيادي بيمارستان شريعتي
با تاكيد بر اينكه بايد اسم سرطان بر چيده شود گفت: امروزه ديگر هيچ كس نبايد صحبت از سرطان كند براي اينكه سرطان قابل درمان است و تنها بيماري قابل درمان است. بيماري‌هايي  هستند كه ممكن است درمان نداشته باشند اما اگر به موقع به سرطان برسند درمان مي‌شود و حتي در برخي موارد سرطان‌هاي پيشرفته را نيز مي‌توانيم درمان كنيم و براي پيوند كردن هم نيازي نيست كه بگوييم پيوند دهنده‌اي وجود ندارد براي اينكه با روش‌هاي جديد كه شروع كرده‌ام تا 50 درصد هم با هم جور شوند عمل پيوند را انجام مي‌دهيم. البته اگر كسي از نظر سطح سلولي با فرد ديگري هماهنگي داشته باشد مي‌توان سلول‌ها را از خارج بياورند كه براي ما خرج زيادي دارد و بين 20 هزار تا 40 هزار يورو هزينه برمي‌دارد. الان هم به علت اينكه ژن ما با آلماني‌ها هماهنگي بيشتري دارد ما به خارج هم سلول مي‌دهيم و هم مي‌گيريم كه البته به علت تحريم انتقال پول مشكل پيدا كرده است.
وي با اشاره انجام روش‌هاي جديد در ايران گفت: تيم ما يكي از بهترين تيم‌هاي جهان است كه به اطفال و بزرگسالان خدمات مي‌دهند.
دكتر قوام زاده با بيان اينكه مركزش كمك كرده تا الان 8 مركز ديگر در كشور راه‌اندازي شود گفت: شيراز، كرمان، مشهد، اروميه و در تهران بيمارستان امام خميني، بيمارستان طالقاني آموزش ديدند و شركت نفت هم شروع كرد اما متاسفانه تعطيل كرد.
وي در پايان گفت: خوشبختانه قبل اين كه ما اين كار را شروع كنيم فقط يك نفر بود كه مي‌توانست آموزش دهد اما الان بالاتر از 200 نفر در رشته خون و سرطان بالغين، همه ايران را پوشش مي‌دهند و هيچ استاني نيست كه متخصص اين رشته را نداشته باشد كه اين بزرگترين نعمت و موفقيتي است كه ما داريم.