مسواک زدن صحیح در کودکان

تازه ها

مسواک زدن صحیح در کودکان

نظرات ()

مسواک کردن کودکان باید از نوع نرم Soft بوده و طول دسته آن به حدی باشد که تمیز کردن دندانهای عقب به راحتی امکان پذیر گردد. گرچه تکنیکهای بسیاری برای اطفال پیشنهاد شده ولی بسیاری از آنها توسط خردسالان قابل اجراء نیستند و در اینجا بذکر یکی از روشها که اجرای آن برای کودکان ساده است اکتفاء می شود:

روش حلقوی: مسواک را محکم در دست نگه داشته با حرکات دایره ای پرزهای مسواک را با زاویه ۴۵ بروی سطوح دندانها حرکت دهید. این حرکات را برای دیگر دندانها نیز اجرا کنید.

از آنجا که از یک طفل کم سن و سال نمی توان انتظار داشت که بهداشت دهان خود را بطور موثر حفظ و مراقبت نماید. لذا بهتر است که والدین در این امر به او کمک نمایند. کودکان گاهی در برابر مسواک زدن توسط والدین از خود مقاومت نشان می دهند ولی با ادامه این کار از سوی والدین ، کودک خواهد دانست که مقاومت بی فایده است! سئوالی که غالباً والدین ، از دندانپزشک می کنند اینست که تا زمانی آنها باید در مسواک زدن به کودک خود کمک کنند؟ این سن در کودکان مختلف متفاوت است و بستگی به رشد جسمانی و عقلی طفل دارد ولی بطور کلی می توان گفت که از والدین تا سن ۵-۴ سالگی حداقل ۲ بار در روز باید مسواک زدن طفل طفل را خود بر عهده گیرند و از آن به بعد نیز تا سن ۸ سالگی بر مسواک زدن او نظارت داشته باشند.

هر کاری کنیم در نهایت برای داشتن دندان‌هایی سالم مؤثرترین روش حذف عوامل ایجاد پوسیدگی به روش مکانیکی با کمک مسواک و نخ دندان است.

مسواک اصلی‌ترین ابزار تمیزکردن مکانیکی حفره دهان است. برای کودکان مسواک باید حتما نرم بوده و برای آنها طراحی شده باشد.در انتخاب مسواک برای کودکان جذابیت ظاهری مسواک اهمیت زیادی دارد.بنابراین کودک شما هر مسواکی را پسندید همان را برایش تهیه کنید ولی بد نیست پیش از این کار با دندانپزشک درباره مناسب‌ترین نوع مسواک با توجه به سن و سال کودک مشورت کنید.

بهترین روش‌های مسواک‌زدن با توجه به سن کودک متفاوت هستند.از زمانی که کودک بتواند خودش مسواک بزند بهترین روش، مسواک‌زدن به سمت جلو و عقب است. به تدریج و با افزایش مهارت کودک و بالا رفتن سن روش مسواک‌زدن به شکل دایره‌ای شکل روی دندان‌ها و لثه در می‌آید. نکته مهم مسواک زدن منظم دوبار در روز برای کودکان است. که یکی از آنها باید حتما شب قبل از خوابیدن انجام شود. نوبت دیگر مسواک‌زدن هم بهتر است صبح بعد از صبحانه باشد که هم غذاهای شیرین عامل پوسیدگی از حفره دهان پاک شوند هم دهان کودک در ابتدای روز خوشبو شود.
کودکان از سنی می‌توانند خودش مسواک بزنند که بتوانند بدون کمک‌گرفتن یک استیک را ببرند، بند کفششان را ببندند و بتوانند یک شکل را طوری رنگ‌آمیزی کنند که رنگ از خط بیرون نزند. 

▪پس از۲ سالگی از خمیردندان استفاده کنید

بعد از ۲ سالگی از خمیردندان بدون فلوراید برای مسواک زدن دندان های کودک استفاده کنید. مقدار خمیردندان نباید از اندازه یک عدس بیشتر باشد. بعد از ۳ سالگی که کودک توانایی خالی کردن محتویات دهان را پیدا می کند، می توانید از خمیردندان های حاوی فلوراید و مخصوص کودکان استفاده کنید. قبل از ۳ سالگی که هنوز کودک نمی تواند محتویات دهان خود را خالی کند، ممکن است خمیردندان حاوی فلوراید را ببلعد که مضر است.

اگرچه بهتر است کودکان را برای انتخاب خمیردندان، آزاد بگذارید؛ زیرا تمایل به طعم و شکل ظاهری خمیردندان کودک را در مسواک زدن تشویق می­کند، اما توجه داشته باشید که کودکان زیر سه سال نیز باید از خمیر دندان­های فاقد فلوراید استفاده کنند؛ زیرا خوردن فلوراید سبب تهوع، استفراغ و ایجاد لکه­ های قهوه ­ای روی دندان­های کودک می­شود.