ویزیت کودکان

تازه ها

ویزیت کودکان

نظرات ()

چه موقع دندانپزشك براي نخستين بار بايد كودك را معاينه كند؟
     اولين ويزيت بايد نزديك به اولين سال تولدش باشد. هنگامي كه اولين دندانها در دهان رويش مي‌يابند كه معمولاً بين سنين 6 تا 12 ماهگي صورت مي‌گيرد بچه شما بايد توسط دندانپزشك كودكان معاينه شود. معاينه بموقع و مراقبتهاي به موقع، لبخند زيبا و سلامت دندانهاي كودك شما در حال و آينده را به ارمغان مي‌آورد.

چرا اينقدر زود؟ مگر يك كودك يكساله يا چند ماهه چه مشكلات دندانپزشكي ممكن است داشته باشد؟
     با اهميت‌ترين دليل آن ايجاد و تنظيم يك برنامه مراقبتي است. مشكلات دنداني ممكن است خيلي زود بروز نمايند و بزرگترين مشكل مربوط به پوسيدگيهاي ناشي از شير دادن با شيشه به نوزاد با هدف خواباندن او مي‌باشد. وقتي نوزاد شما شبها موقع خواب شير خورده(از مادر يا شيشه شير) و يا از آب قند و آب ميوه استفاده مي‌شود در معرض خطر جدي پوسيدگي قرار مي گيرد. نگراني ديگر مربوط است به بيماريهاي لثه. تحقيقات نشان مي‌دهد كه بسياري از كودكاني كه بين سنين 2 تا 3 سالگي قرار دارند، داراي دست كم التهابي خفيف در بافت لثه‌اي مي باشند. اولين ويزيت دندانپزشكي، بهترين فرصت براي پيشگيري از بروز مشكلات دندانپزشكي است. كودكاني كه دندانهاي سالم دارند، جويدن غذا را بهتر انجام داده و حرف زدن را به وضوح و درست ياد مي‌ گيرند و ضمناً لبخندي توأم با اعتماد به نفس دارند. كودك شما از حالا شروع مي‌كند كه عمري را با عادات دنداني خوب بسر برد.

چگونه مي توان از پوسيدگي دنداني ناشي از شيردادن و شيشه شير جلوگيري كرد؟
     شما هيچوقت نبايد با شير دادن از سينه، شيشه شير يا آب ميوه و يا ديگر مايعات شيرين بچه را بخوابانيد. در اين مواقع مي‌توانيد از شيشه حاوي آب و يا از پستانك‌هاي گول‌زن استفاده كنيد. با مراجعه و مشاوره با دندانپزشك كودكان از مقدار كافي فلورايدي كه توسط آب و مواد غذايي كه با هدف پيشگيري از پوسيدگي به بچه شما مي‌رسد مطمئن شويد.

چه زماني بايد شيردادن با سينه و يا با شيشه متوقف شود؟
     با اطمينان از بهداشت و سلامت دندان، كودكان معمولاً از سن 12 ماهگي به بعد از شير گرفته مي‌شوند. براي كودكان شير، غذايي كامل و لازم بوده و بهتر است تغذيه با آن ادامه يابد ولي بايد توجه داشت براي خواباندن به او خورانده نشود.

آيا مكيدن انگشت شست و يا انگشتان ديگر جاي نگراني دارد؟
     عادت مكيدن انگشتان براي كودكان امري طبيعي و غريزي است و معمولاً از دو سالگي به بعد از بين مي‌رود، ولي اگر تا 4 سالگي ادامه يافت و شما از ترك آن دلسرد و نوميد شديد بايد بدانيد كه طولاني شدن اين عادت مي‌تواند ايجاد تغييراتي چون شلوغي و كجي دندانها و مشكلات فكي بنمايد. دندانپزشك با ارائه راهكارهايي چگونگي پيشگيري از طولاني شدن اين عادت را به شما آموزش مي دهد.

از چه زماني بايد دندانهاي كودكان را تميز كرد؟
     هرچه زودتر، بهتر. در دوره نوزادي توسط يك پارچه تميز و نم‌دار لثه و دندانهاي كودكتان را تميز كنيد. اگر دندانپزشك كودكتان استفاده از فلورايد را بمنظور جلوگيري از پوسيدگي توصيه نموده است. شما با ماليدن مقدار كمي از خمير دندان حاوي فلورايد، دندانهاي او را تميز كنيد. بعدها دندانهاي كودكتان را با استفاده از خمير دندان فلورايددار و مسواك‌هاي كوچك و نرمي كه بدين منظور ساخته شده‌اند ، مسواك نمائيد. ضمناً از ياد نبريد كه بيشتر بچه‌ها از مسواك زدن صحيح و مؤثر، عاجز و ناتوانند.

چند توصيه مهم در مورد دندان درآوردن؟
     از سن 6 ماهگي تا 3 سالگي به هنگام رويش دندانهاي شيري، لثه مقداري آزردگي پيدا مي‌كند. بيشتر كودكان در اين مواقع از ليسك‌هاي دندان‌گير، قاشق سرد و يا پارچه‌هاي مرطوب خوششان مي‌آيد. برخي از والدين حلقه‌هاي دندان‌گير خنك شده را به دست بچه مي‌دهند و برخي هم ماليدن لثه‌هاي نوزادشان را بوسيله انگشتان تميز لازم مي‌دانند.