هشدار در مورد مصرف بيش از اندازه استامينوفن

تازه ها

هشدار در مورد مصرف بيش از اندازه استامينوفن

نظرات ()

استامینوفن، اکسیدون، استامینوفن کدئین و برخی دیگر از انواع داروهای مسکن که در ترکیب شیمیایی آنها استامینوفن به کار می رود، داروهایی مسکن و موثر، اما در مواردی مضر شناخته شده اند.

تازه ترین تحقیقات موسسات ملی تندرستی آمریکا (ان.آی.اچ) که بزرگترین سازمان پژوهش پزشکی دولتی آمریکاست، حاکی از آن است که وجود استامینوفن در ترکیب برخی داروهای مسکن گاه نادیده گرفته می شود و به آن می انجامد که بیماران، به ویژه آنها که پس از جراحی برای التیام و تسکین درد از مسکن استفاده می کنند، میزان دوز مصرفی شان استامینوفن را به اندازه ای بیش از ۳۲۵ میلی گرم در هر بار استفاده برسانند، که خطرناک است و ممکن است به نارسایی و بیماری کبدی منتج شود و آسیب های جبران ناپذیری به کبد وارد کند.

تفاوتی که این تحقیق با پژوهش های گذشته ای دارد که در مورد مصرف استامینوفن انجام شده، آن است که در این پژوهش مسکن هایی نیز بررسی شده اند که حاوی استامینوفن هستند. بیماران گاه به آن توجه نمی کنند که چند میلی گرم استامینوفن در داروی مسکنی وجود دارد که استامینوفن خالص نیست، اما در فرمول شیمیایی آن استامینوفن به کار رفته و به این سبب عملا در هر بار استفاده از این نوع مسکن ها، دوزی بالاتر از ۳۲۵ میلی گرم استفاده می کنند. 

سازمان غذا و داروی آمریکا، موسوم به اف.دی.ای (نهاد دولتی نظارت بر خوراک و دارو در این کشور)، روز سه شنبه ۱۴ ژانویه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که استامینوفن در فرمول شیمیایی بسیاری از داروها، عمدتا مسکن ها، وجود دارد و بیش از اندازه مصرف می شود، به ویژه از آن روی که برخی از انواع داروهای مسکن و ضد حساسیت که بدون نسخه نیز فروخته می شوند، حاوی استامینوفن هستند.

اف. دی. ای. روز سه شنبه اعلام کرد که مصرف میزان بیش از ۳۲۵ میلی گرم استامینوفن - چه به صورت خالص و چه در ترکیب داروهای دیگر - خطرناک است و به نارسایی کبدی می انجامد و احتمال ابتلا به بیماری های کبدی را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. اف.دی.ای حداکثر میزان مجاز و کم عارضه مصرف استامینوفن را روزانه ۴ هزار میلی گرم (۴ گرم) تعیین کرده است.