بسياري از روابط نامشروع با يك جوك شروع مي‌شود

تازه ها

بسياري از روابط نامشروع با يك جوك شروع مي‌شود

نظرات ()

کد خبر: 727237       تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷       اجتماعی » حوادث | انتظامی

بسياري از روابط نامشروع با يك جوك شروع مي‌شود

 
«موج شبكه‌هاي اجتماعي مجازي خانواده‌ها را به شدت دچار مشكل كرده است؛ آن چيزي كه از سوي مسئولان به عنوان جنگ نرم مطرح مي‌شود، فارغ از نگاه سياسي، خواهيم ديد كه واقعيت دارد. يعني تلاش مي‌شود تا انسجام و هويت خانواده‌هاي ايراني از هم بپاشد يا اهميت نداشته باشد. اين در حالي است كه توجه به هويت و انسجام خانوادگي به شدت مورد توجه سياستمداران در كشورهاي غربي است. آنها به دنبال اين هستند كه با چه راهكارهايي همبستگي اجتماعي و بنيان عاطفي خانواده‌ها را حفظ كنند. اما در ايران چون ما در اين بحث متولي نداريم و اين مورد بحث جديدي در كشور است، فعلاً داريم تبعات و تلفات شبكه‌هاي ارتباطي مجازي را مي‌دهيم.» اين بخشي از گفته‌هاي دكتر بهزاد تريوه روانشناس است كه در باب چرايي گسترش روابط نامشروع با ايشان گفت‌وگو كرده‌ايم. 

‌گسترش روابط نامشروع آسيب‌هاي بسياري را براي افراد جامعه به دنبال دارد. بررسي صفحه حوادث رسانه‌ها هم اين موضوع را تأييد مي‌كند. دليل گسترش اين روابط را چه مي‌دانيد؟
بازكاوي اين پديده از بعد آسيب‌هاي اجتماعي به عهده همكاران جامعه‌شناس است كه حتماً به اين موضوع پرداخته‌اند. بنده در حوزه روانشناسي اجتماعي، مطالعاتي داشته‌ام كه به صورت مصداقي آن را بيان مي‌كنم. 
يك دليل عمده در ارتباط با رشد اين نوع روابط را مي‌توان موج جديد هجوم فرهنگي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي بر فرهنگ ايراني دانست كه مي‌خواهد آزادي‌ها را به صورت مشروط به افراد در خانواده اعطا كند. به ويژه به دختران و زنان كه ديگر مثل گذشته‌ها حاضر نيستند محدود باشند. آنها سعي مي‌كنند وارد اجتماع شوند و روابط اجتماعي خود را گسترش دهند. در حالي كه در گسترش اين نوع روابط يك نوع واكنش وارونه را هم شاهد هستيم؛ يعني فرد براي اينكه لذت يك رابطه اجتماعي مطلوب و گسترده را كه تا ديروز به صورت كلي از آن محروم بود، بچشد گاهي اوقات دست به يك رفتارهاي افراطي مي‌زند. مثلاً مي‌خواهد با همكارانش روابطي جداي از روابط كاري برقرار كند اما وقتي با ظواهر ارتباطات اجتماعي روبه‌رو مي‌شود، نمي‌تواند خود را كنترل كند. 

بقیه در ادامه مطلب