میوه و آجیل را جایگزین تنقلات شور کنیم/ نمک را به تدریج در غذا کاهش دهیم

تازه ها

میوه و آجیل را جایگزین تنقلات شور کنیم/ نمک را به تدریج در غذا کاهش دهیم

نظرات ()

مسوول گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با هشدار نسبت به بالا بودن مصرف نمک در ایرانیان، جایگزینی میوه و آجیل به جای تنقلات شور را گامی در راستای مبتلا نشدن به فشارخون بالا عنوان کرد.

به گزارش "وب دا" در شیراز، "رضیه شناور"، با اشاره به برگزاری بسیج ملی کاهش مصرف قند، نمک و چربی از بیست و نهم آذر تا چهاردهم دی، گفت: مصرف زیاد نمک تنها در ابتلا به پرفشاری خون خطرآفرین نیست، بلکه ما را در معرض ابتلا به مشکلاتی مانند پوکی استخوان و سرطان معده هم قرار می دهد.

او افزود:فشارخون بالا، اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان و نمک، اصلی ترین علت افزایش فشارخون است.

"شناور"، از پرفشاری خون، به عنوان قاتل خاموش یاد کرد و گفت:این بیماری، پیش از تشخیص، در بیشتر موارد، نشانه مشخصی ندارد و باید افراد نسبت به سنجش منظم میزان فشارخون، توجه جدی تری داشته باشند.

این مسوول سلامت غذایی در فارس، بیماری های غیر واگیر، از جمله بیماری پرفشاری خون را قابل پیشگیری دانست و افزود: یکی از بهترین و ساده ترین راهکارهای کاهش فشارخون بالا، توجه به میزان مصرف نمک و کاهش آن است و حدود یک پنجم مردم ایران، مبتلا به پرفشاری خون، هستند.

او اضافه کرد: مطالعات انجام شده نشان داده است که مصرف غذاهای کم نمک در دختران سنین بلوغ، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در سنین میانسالی، کاهش می‌دهد.

"شناور"، گفت: مصرف کم شیر و لبنیات و مصرف زیاد نمک، دو عامل مهم در بروز پوکی استخوان است و کاهش مصرف نمک، موجب کاهش فشارخون و بیماری هایی مانند قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و برخی از سرطان ها، می شود.

او میزان مجاز نمک مصرفی را در یک روز برای افراد کمتر از 50 سال، کمتر از یک قاشق مرباخوری، دانست و توصیه کرد: افراد بالای 50 سال، بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون، کمتر از سه گرم در روز نمک مصرف کنند و لازم است فراموش نکنیم، نمک مصرفی باید از نوع تصفیه شده ید دار، باشد.

 مسوول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه، افزود: راه های کاهش میزان نمک مصرفی، شامل حذف نمکدان از سفره و میز غذا، جایگزینی میوه و آجیل خام به جای تنقلات شور، عادت دادن مصرف غذای کم نمک به کودکان، جایگزینی چاشنی هایی مثل سبزی های معطر، سیر و آب لیمو، توجه به برچسب تغذیه ای محصولات غذایی از نظر میزان نمک، کاهش مصرف غذاهای کنسروی، کاهش مصرف گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و مصرف پنیر کم نمک، است.

"شناور" یادآور شد: اگر به تدریج مقدار نمک افزوده شده به غذا را کاهش دهید، ظرف چند هفته ذائقه شما به غذای کم نمک عادت می‌کند.