یک کارشناس بیماری های واگیر: رعایت نکات بهداشتی؛ بهترین راه برای مبتلا نشدن به بیماری آنفولانزا

تازه ها

یک کارشناس بیماری های واگیر: رعایت نکات بهداشتی؛ بهترین راه برای مبتلا نشدن به بیماری آنفولانزا

نظرات ()

دکتر "حمید بختیاری" با بیان اینکه این بیماری، یک بیماری ویروسی حاد است که با علائم تب، گلودرد، سرفه و نشانه های جانبی دیگری مثل بدن درد شروع می شود، می گوید: آنفلوانزا، سه نوع A و B و C دارد که نوع A این ویروس ،با توجه به دارا بودن قابلیت تغییر ژنی و ناپایدار بودن، خطرناک است.

او با اشاره به پیشینه این بیماری، می افزاید: از سال 1918 میلادی، با شیوع ویروس آنفولانزای خوکی از حیوانات و پرندگان به انسان، عده زیادی در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا شدند.

این کارشناس بیماری های واگیر اپیدمی ویروس بیماری آنفولانزا را، هر 10 تا 30 سال یک بار می داند و معتقد است: با توجه به پیشرفت علم، آنفلوانزا تا حد بسیاری، قابل درمان است.

دکتر "بختیاری" با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا می تواند افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند و قبلاً در تماس با ویروس نبوده اند را مبتلا کند، می گوید: بیمارانی که تب، سردرد و گلودرد را به طور همزمان دارند، مبتلا به آنفولانزا هستند.

او با تاکید بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری، آن را بسیار راحت تر از اقدامات درمانی دانسته و اعتقاد دارد: آسان ترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا، رعایت نکات بهداشتی مانند شست و شوی دست ها، استفاده از وسایل شخصی، روبوسی نکردن و دست ندادن با افراد، در زمان های اپیدمی بیماری است.

کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، می گوید: افراد پر خطر مانند سالمندان، کودکان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، می توانند با نظر پزشک از واکسن آنفولانزا استفاده کنند و تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

او از راه اندازی "پایگاه های دیده ور" در کشور خبر داده که در شیراز هم با قوت تمام در حال فعالیت است، خبر داده و ادامه می دهد: در کشور ما، با توجه به لزوم مبارزه با این بیماری و جلوگیری از آثار خطرزای آنفلانزا، "پایگاه های دیده ور" انتخاب شده اند که وظیفه این پایگاه ها، بررسی وضعیت، نوع بیماری، تعداد بیماران و ارسال نمونه های گرفته شده از افراد دارای شرایط بحرانی؛ به آزمایشگاه برای مشخص کردن نوع بیماری شایع است.

دکتر "بختیاری" با توضیح چگونگی فعالیت "پایگاه های دیده ور" می افزاید: این پایگاه ها، برای تشخیص وضعیت اپیدمی در کشور راه اندازی شده و پس از پایش اطلاعات ارسالی از تمام مراکز و بررسی این اطلاعات، می تواند بگوید بیماری شایع یک بیماری طبیعی، اپیدمی و یا شرایط خیلی بحرانی است.